Videó: forradalmasíthatja a tömegközlekedést az olaszok legújabb mágnesvonatja

Ráadásul az önvezetésre is képes.

ironlev, mágnesvonat

Fotó: Profimedia

Sikeres tesztvezetésen van túl az Ironlev techcég által fejlesztett futurisztikus vonat, mely mágnesek segítségével, a sínek felett képes közlekedni. Ugyan mágnesvonatok már ez előtt is léteztek, a működésükhöz szükséges infrastruktúra kialakítása meglehetősen bonyolultnak és drágának számít – az olasz projekt éppen ezért különleges, ugyanis a vonat már meglévő sínek felett is egyszerűen tud mozogni.


Forradalmasíthatja a közlekedést az olasz Ironlev által fejlesztett mágneses vasút, melynek márciusi próbavezetésére a Veneto tartományban található Adria-Mestre vasútvonalon, egy 2 kilométer hosszú szakaszon került sor.

A teszt során az egy tonnát nyomó prototípus 70 km/órás (önkorlátozó) sebességgel haladt át a referenciapályán.

A techcég elmondása szerint a csapat semmilyen módosítást nem végzett a pályán és a prototípusba se nyúltak bele. A videón jól látható, hogy a mágneses csúszkák segítségével a jármű képes volt magától lebegni, közvetlen kölcsönhatásba lépve a hagyományos vasúti sínekkel – ráadásul ehhez még mozdonyvezetőre sincs feltétlenül szükség.

Kínában is hasonló projekten dolgoznak: Már az 1000 km/h-s sebességgel kacérkodik a kínai mágnesvonat

Mik azok a lebegő mágnesvonatok?

Az ehhez hasonló lebegő mágnesvasutakat nemzetközileg maglev (magnetic levitation – a szerk.) néven ismerik. Az ilyen vonatokat a hagyományos kerekek helyett egy mágneses mező tartja a síneken, a szerelvény aljába beépített elektromágneseket pedig akkumulátorok táplálják. A maglev vonatok esetében a szerelvényekbe és a sínekbe is azonos pólusú mágneseket szerelnek, így azok taszítják egymást.

Ez viszont egy rendkívül körülményes és drága beruházásnak számít, így a közlekedési vállalatok nem igen folyamodtak még az alkalmazásához.

A mágnesvonatok mindazonáltal súrlódás híján jóval gyorsabbak, mint a hagyományos társaik, sokkal kevesebb zajjal járnak, illetve mivoltukból adódóan a környezetet sem szennyezik nagy mértékben.

Az olaszok addig kísérleteztek ezekkel az erős mágnesekkel, míg végül sikerült egy olyan prototípust létrehozniuk, amihez új síneket sem kell kialakítani.

Az Ironlev olyan ferromágneses anyagokat és/vagy hagyományos acélt használt a projekt során, amely(ek) bármilyen vasúti sínnel képes(ek) együttműködni. Emellett az általuk fejlesztett vonatoknak állandó áramra sincs szükségük a lebegéshez, aminek köszönhetően a szerelvény energiatakarékosabb is.

A cég reményei szerint a sikeres teszt megnyithatja a kaput egy gazdaságos maglev közlekedési rendszer előtt.

Ez egyelőre még nem mágneses: Ausztria 26 milliárd eurós vasútprojektje, ami jelentősen lerövidítheti a menetidőt

A Designboom felhívja rá a figyelmet, hogy a debütálást követően az Ironlev már egy nagyobb vasúti kocsi fejlesztésében kezdett el gondolkozni, mely méretében már közelebb állna a valóságban használható szerelvényekhez. Ez a vonat várhatóan akár 20 tonnát is nyomhat, sebessége pedig a 200 km/órát is elérheti majd.

Kövessétek a közösségi csatornáinkat is, így nem maradtok le folyamatosan frissülő tartalmainkról: Drive Magazine néven ott vagyunk a TikTokon, az Instagramon, a YouTube-on és a Facebookon is!

AMI MÉG ÉRDEKELHET