Ki lehet nyitni repülés közben egy repülőgép ajtaját?

repülőgép ajtó
Shutterstock

Sokan elgondolkodtak már azon, mi történne, ha kinyílna a repülőgép ajtaja utazás közben. A közelmúltban már történt pár hasonló incidens, de pontosan milyen következményekkel járhat mindez?

A közelmúltban a Boeing 737 Max 9-es gépeiben megingott az utasok bizalma, miután január elején egy Alaska Airlines járatán kiszakadt egy darab a repülőgép oldalából. Emellett az elmúlt hónapokban több olyan videó is megjelnt, amelyben utasok kinyitják a repülőgép ajtaját fel- vagy leszállás közben − ezzel veszélybe sodorva nemcsak saját, de utastársaik életét.

Ez is érdekelhet: 90 napos ultimátumot kapott a Boeing

2023 végén egy utasnak sikerült is kinyitnia a kijárati ajtót, amikor a gépe éppen leszállni készült Szöulban. A gép végül biztonságosan le tudott szállni, de kilenc utast kórházba kellett szállítani légzési problémákkal. Egy másik férfi a Southwest járatán közvetlenül a felszállás előtt nyitotta ki a vészkijáratot, és ugrott a szárnyra.

Repülni persze még mindig a legbiztonságosabb: Romlik a repülőgépek minősége, vagy csak gyakrabban hallunk problémákról?

Check out more Eyewitness News - http://abc7ny.com/ Find us on social media: FACEBOOK: https://www.facebook.com/ABC7NY/ ...

Man opens emergency exit and jumps onto wing of plane

Bár a repülés közbeni ajtó- és ablaknyitási kísérletek nem gyakoriak, ahogy fentebb is látszik, volt már rá példa. De mikor lehetséges és milyen veszélyes következményekkel járhat mindez?

Ki lehet egyáltalán nyitni a repülőgép ajtaját repülés közben?

www.youtube.com

#Passenger opens #plane door during #flight
A rövid válasz: nem, a repülőgép ajtaja nem nyitható ki repülés közben, de potenciálisan van rá lehetőség fel- és leszállás közben. Az egész a kabinnyomáson és a mechanikus zárakon múlik.

Michele Meo, a brit Bath-i Egyetem anyagtudományi professzora elmondta, valójában szinte lehetetlen kinyitni a repülőgép ajtaját repülés közben, aminek egyszerű oka van:

az utastér nyomása magasabb, mint a külső légnyomás, az ajtók így lényegében a gép vázához vannak préselve.

Tehát a nyomáskülönbség miatt utazómagasságban fizikai lehetetlenség kinyitni egy ajtót.

Video from passengers shows a man getting duct-taped after a flight from Albuquerque to Chicago was disrupted Tuesday.

Man duct-taped after passengers say he tried to open door mid-flight

Az ajtók a szó szoros értelmében a levegőben is zárva vannak, a zárakat pedig a pilóta vezérli, és csak akkor nyílnak ki, amikor a gép leszáll. Viszont már akkor ki lehet nyitni az ajtókat, miután a pilóta bemondja, hogy az ajtók kézi működtetése lehetséges.

„Süllyedés közben általában már kiengedik a pilóták a kabinnyomást, így az ajtó könnyen nyithatóvá válik"

mesélte a Matador Newsnak Danielle Keenan, a JetBlue légiutas-kísérője.

Tehát az alacsonyabb utazási magasság esetében már lehetséges ajtót nyitni, ám mindez ekkor már az utastérre nem jelentene akkora veszélyt: a kabinnyomás ugyan csökkenne, és a mentőcsúszdák is kinyílnának, de a repülőgépeket úgy tervezték, hogy még nyitott ajtóval is biztonságosan repülhessenek, illetve landolhassanak – emellett a pilóták is azonnali süllyedésbe kezdenének, hogy kiegyenlítsék a nyomást.

Nem árt tudni: Ezeket a szavakat használják a légiutas-kísérők a problémás utasokra

Fotó: Shutterstock

Azaz:

a repülőgépek ajtajait és ablakait utazómagasság közben szinte lehetetlen kinyitni, de süllyedés közben, vagy a földön a beszállás vagy gurulás közben mindez már lehetséges.

Mi vár az elkövetőre?

Ha az incidens nem a levegőben történt, az utast egyből átadják a hatóságoknak. Bár a pontos következmények esetről esetre változnak, az utas kemény büntetésre számíthat − többek között súlyos pénzbírságra vagy akár örökre eltilthatják, hogy az adott légitársasággal utazzon.

Kövessétek a közösségi csatornáinkat is, így nem maradtok le folyamatosan frissülő tartalmainkról: Drive Magazine néven ott vagyunk a TikTokon, az Instagramon, a YouTube-on és a Facebookon is!

AMI MÉG ÉRDEKELHET