Készülőben van a világ legnagyobb repülőgépe, ami majdnem akkora, mint egy focipálya

Teherhordó gépről van szó.

windrunner, radia windrunner

Fotó: Profimedia

A világ legnagyobb repülőgépe címet sokáig a megboldogult szovjet Antonov An-225 Mriya érdemelhette ki 84 méteres hosszával, a Radia legújabb teherhordója, a Windrunner viszont még ennél is nagyobbra sikerült. Jelenleg bolygónkon a legnagyobb gépeknek a gigantikus szélturbinák számítanak, alkatrészeik méretéből adódóan viszont ezek szállítása eléggé körülményes – ezt a problémát kívánja orvosolni a közel egy focipálya méretű Windrunner.


Készülőben van a világ valaha létezett legnagyobb teherhordó repülőgépe, az energetikával foglalkozó Radia Windrunnernek keresztelt terméke. A cég azért kezdett bele a repülőgép fejlesztésébe, mert világszerte nagy problémát jelent az hatalmas szélturbinák óriási alkatrészeinek szárazföldi szállítása. Példának okáért egy szélturbina mérete – lapátokkal együtt – az Eiffel-toronyét közelíti meg.

Manapság ezek a gépezetek alkatrészei számítanak a legnagyobbnak, egyes tengeri turbinák például több mint 140 méter hosszú szárnylapátokkal rendelkeznek.

Ilyen méretű lapátokat viszont szárazföldön szinte lehetetlen hatékonyan mozgatni: a kanyarok túl szűkek, a hidak túl alacsonyak, nem beszélve a szerkezetek súlyáról. Azonban a szélturbinák esetében a méret ténylegesen számít, mivel minél nagyobbak ezek az alkatrészek, annál több energiát képes a gép begyűjteni.

A legtöbb energiát manapság óriási lapátjaiknak köszönhetően a tengeri szélerőművek képesek begyűjteni, és mivel szárazföldi társaik nem rendelkeznek ekkora méretekkel, ezért kevesebb energia előállítására képesek. Amennyiben lehetségessé válna, hogy a szárazföldön is akkora szárnylapátú turbinákat tudjunk kiépíteni, mint a vizekben, az nemcsak több energiához vezetne, de a költségek területén is megtérülne.

Ebből a kiindulásból született meg a 108 méter hosszúra tervezett Radia Windrunner.

A NASA is forradalmi fejlesztéseken dolgozik: Kigurult a hangárból a NASA szuperszonikus repülője, ami a Concorde utódja lehet

Hasonlításképpen, ez csupán 12 méterrel kisebb, mint egy focipálya, 80 méteres szárnyfesztávolságával pedig csak 10 méterrel marad el a futballpálya szélességétől.

Magassága egyébként nem nagyobb, mint egy átlagos Airbus utasszállító gépé, de felfordítható orr-része, valamint a megemelt kabinja miatt akár egy 105 méter hosszú és 7,3 méter átmérőjű rakomány szállítására is alkalmas lenne.

A Windrunner segítségével így jóval egyszerűbbé válna a turbinák alkatrészeinek szállítása, megvalósulása pedig az egész ipar számára megkönnyítené a mindennapokat. A New Atlas írásában részletezi, hogy a gép maximális hasznos teherbírása 72 575 kilogramm (ez közel 50 víziló súlya), maximális hatótávolsága pedig kétezer kilométer környékén mozog. A rakodótér térfogata számokban mérve 8200 köbméterre tehető – ez hétszer több, mint amit fent említett Antonov tudott nyújtani.

Az elképzelések szerint a szélerőműgyárak mellett, valamint az adott szélerőmű-park szomszédságában is kialakítanának egy-egy leszállópályát. Ezen folyamat megkönnyítése érdekében a Windrunnert úgy alakították ki, hogy egy viszonylag rövid, 1800 méteres leszállópályán is biztonságosan tudjon fel- és leszállni. Hogy ezt perspektívába helyezzük, a tipikus utasszállító repülőgépeknek ennél hosszabb, nagyjából 2500-4000 méteres pálya szükséges.

Ugyanakkor a gépnek tulajdonképpen nincs is szüksége rendes leszállópályára:

mivel a szélerőművek nagy része sík vidéken található, a Windrunnert úgy alakították ki, hogy „félig előkészített” leszállópályákon is képes legyen működni.

A vasutak területén is alakul a helyzet: Videó: forradalmasíthatja a tömegközlekedést az olaszok legújabb mágnesvonatja

A Wall Street Journal írásában kiemeli, hogy a Radia gépe jóval több, mint egy kedvező újítás. A becslések szerint a Windrunner teherbírásának köszönhetően mintegy 35 százalékkal csökkenhetnek a megújuló energiához köthető költségek. A vállalat úgy véli, hogy körülbelül négy év lesz szükség ahhoz, hogy megépüljön az első gép.

Kövessétek a közösségi csatornáinkat is, így nem maradtok le folyamatosan frissülő tartalmainkról: Drive Magazine néven ott vagyunk a TikTokon, az Instagramon, a YouTube-on és a Facebookon is!

AMI MÉG ÉRDEKELHET