Készülőben van a világ legnagyobb repülőgépe, ami majdnem akkora, mint egy focipálya
Teherhordó gépről van szó.
Készülőben van a világ valaha létezett legnagyobb teherhordó repülőgépe, az energetikával foglalkozó Radia Windrunnernek keresztelt terméke. A cég azért kezdett bele a repülőgép fejlesztésébe, mert világszerte nagy problémát jelent az hatalmas szélturbinák óriási alkatrészeinek szárazföldi szállítása. Példának okáért egy szélturbina mérete – lapátokkal együtt – az Eiffel-toronyét közelíti meg.
Manapság ezek a gépezetek alkatrészei számítanak a legnagyobbnak, egyes tengeri turbinák például több mint 140 méter hosszú szárnylapátokkal rendelkeznek.
Ilyen méretű lapátokat viszont szárazföldön szinte lehetetlen hatékonyan mozgatni: a kanyarok túl szűkek, a hidak túl alacsonyak, nem beszélve a szerkezetek súlyáról. Azonban a szélturbinák esetében a méret ténylegesen számít, mivel minél nagyobbak ezek az alkatrészek, annál több energiát képes a gép begyűjteni.
A legtöbb energiát manapság óriási lapátjaiknak köszönhetően a tengeri szélerőművek képesek begyűjteni, és mivel szárazföldi társaik nem rendelkeznek ekkora méretekkel, ezért kevesebb energia előállítására képesek. Amennyiben lehetségessé válna, hogy a szárazföldön is akkora szárnylapátú turbinákat tudjunk kiépíteni, mint a vizekben, az nemcsak több energiához vezetne, de a költségek területén is megtérülne.
Ebből a kiindulásból született meg a 108 méter hosszúra tervezett Radia Windrunner.
A NASA is forradalmi fejlesztéseken dolgozik: Kigurult a hangárból a NASA szuperszonikus repülője, ami a Concorde utódja lehet
Hasonlításképpen, ez csupán 12 méterrel kisebb, mint egy focipálya, 80 méteres szárnyfesztávolságával pedig csak 10 méterrel marad el a futballpálya szélességétől.
Magassága egyébként nem nagyobb, mint egy átlagos Airbus utasszállító gépé, de felfordítható orr-része, valamint a megemelt kabinja miatt akár egy 105 méter hosszú és 7,3 méter átmérőjű rakomány szállítására is alkalmas lenne.
A Windrunner segítségével így jóval egyszerűbbé válna a turbinák alkatrészeinek szállítása, megvalósulása pedig az egész ipar számára megkönnyítené a mindennapokat. A New Atlas írásában részletezi, hogy a gép maximális hasznos teherbírása 72 575 kilogramm (ez közel 50 víziló súlya), maximális hatótávolsága pedig kétezer kilométer környékén mozog. A rakodótér térfogata számokban mérve 8200 köbméterre tehető – ez hétszer több, mint amit fent említett Antonov tudott nyújtani.
Az elképzelések szerint a szélerőműgyárak mellett, valamint az adott szélerőmű-park szomszédságában is kialakítanának egy-egy leszállópályát. Ezen folyamat megkönnyítése érdekében a Windrunnert úgy alakították ki, hogy egy viszonylag rövid, 1800 méteres leszállópályán is biztonságosan tudjon fel- és leszállni. Hogy ezt perspektívába helyezzük, a tipikus utasszállító repülőgépeknek ennél hosszabb, nagyjából 2500-4000 méteres pálya szükséges.
Ugyanakkor a gépnek tulajdonképpen nincs is szüksége rendes leszállópályára:
mivel a szélerőművek nagy része sík vidéken található, a Windrunnert úgy alakították ki, hogy „félig előkészített” leszállópályákon is képes legyen működni.
A vasutak területén is alakul a helyzet: Videó: forradalmasíthatja a tömegközlekedést az olaszok legújabb mágnesvonatja
A Wall Street Journal írásában kiemeli, hogy a Radia gépe jóval több, mint egy kedvező újítás. A becslések szerint a Windrunner teherbírásának köszönhetően mintegy 35 százalékkal csökkenhetnek a megújuló energiához köthető költségek. A vállalat úgy véli, hogy körülbelül négy év lesz szükség ahhoz, hogy megépüljön az első gép.
Kövessétek a közösségi csatornáinkat is, így nem maradtok le folyamatosan frissülő tartalmainkról: Drive Magazine néven ott vagyunk a TikTokon, az Instagramon, a YouTube-on és a Facebookon is!
- Hamarosan felszállhat a NASA szuperszonikus repülője, ami a Concorde utódja lehet ›
- Egy pilóta szerint ezek a legveszélyesebb időjárási jelenségek ›
- Ezeket a repülős útvonalakat vette célba a legtöbb utazó 2023-ban ›
- 5 őrületes bunker a Földön, amit milliárdosok építettek a világvégére készülve ›
- Így néz ki a gyár, amiben a történelem legismertebb utasszállítója született ›