A Nyugati pályaudvar hamarosan eredeti pompájában tündököl

Budapest egyik ikonikus épületét év végén felújítva kapjuk vissza.

Fotó: Fortepan/Budapest Főváros Levéltára


Fő csarnoka az 1877-es átadásakor igazi technikai bravúrnak számított, most a felújítása apropóján vessünk egy pillantást a budapesti Nyugati pályaudvar történetére, fennállásának legérdekesebb mozzanataira és a jövőre is.

Fotó: Fortepan/Budapest Főváros Levéltára

A Nyugati pályaudvar 1900-ban

Nagy várakozás előzte meg 143 éve Budapest új pályaudvarának megnyitását. Ünnepélyes átadó, előkelőségek, majd az első Bécsbe induló vonat... Pedig nem a semmiből nőtt ki: az ország első vasútállomása, a Pesti Indóház helyére húzták fel a több vonat befogadására alkalmas, csodás csarnokot. Impozáns, árkádos oromfalaival, vasszerkezeteivel és a rengeteg üvegfelülettel akkoriban építészetileg igazán innovatívnak számított, de mégsem a luxust testesítette meg. Környéke hamar a kétes hírű alakok kedvelt célpontjává vált, de az idők során a mellette kiépült bérpalotáknak, éttermeknek, fodrászatoknak, kereskedelmi egységeknek és a villamosjáratoknak köszönhetően egyúttal a város életének nagy forgalmú, fontos központja lett. A világháborúkban megrongálódott épületet az 1977 és 1979 közötti első jelentősebb rekonstrukciója során eredeti jellegét megtartva újították fel. Azóta – noha kisebb átalakítások történtek, valamint a 3-as metróvonallal együtt megépült aluljáró is bekerült a vérkeringésbe – hasonlóan nagy léptékű felújítást nem végeztek rajta.

Fotó: 123rf.com

Aktuális munkálatok

A december elejéig tartó rekonstrukció keretében megújul a vágánycsarnok teteje és a csatlakozó üvegszerkezetek sora, a pénztárcsarnok, a gyorsétterem és a hat kisebb homlokzati torony tetőszerkezete is. Az épület mindkét végén található üveg függönyfal felújítására és a csapadékvíz-elvezető rendszer részleges átépítésére is sor kerül.

Múltbéli mozaikok

Fotó: Fortepan / Budapest Főváros Levéltára



Csak 1891-ben keresztelték át Nyugati pályaudvarra az építkezést finanszírozó társaság és az akkoriban innen induló vonatok iránya után.

Tervek

Fotó: Fortepan / Budapest Főváros Levéltára


A csarnok terveit az osztrák August De Serres és a francia Gustave Eiffel irodájának munkatársai készítették.

Számokban

Fotó: Fortepan / Budapest Főváros Levéltára


A pályaudvar beépített területe 14 390 négy- zetméter, a felhasznált vasszerkezet súlya közel 1500 tonna volt.

Francia gyökerek

Fotó: Fortepan/ Lőrincze Judit


A felhasznált vasszer- kezetek nagy részét Párizsban gyártották le.

Fotó: Fortepan/ KÖLCSEY FERENC DUNAKESZI VÁROSI KÖNYVTÁR / PETANOVITS FÉNYKÉPEK


A csarnok 146 méteres hosszúságának köszönhetően minden vonatra fedett peronon tudtak felszállni az utasok.

Különc császár

Fotó: 123rf.com


Ferenc Józsefnek és családjának külön várótermet építettek.

Felújítás

Fotó: Fortepan/ Somlai Tibor


Megszüntetését többször fontolgatták, ám végül mindig megtartása és felújtása mellett döntöttek.

AMI MÉG ÉRDEKELHET