Világrekorder a hegyen – A Zugspitze felvonó

Ezt a felvonót legalább egyszer mindenkinek ki kellene próbálnia!

Fotó: Getty Images

Az elképesztő magasság miatt önmagában is bravúr lett volna a németországi Zugspitzére vezető kabinos felvonó megépítése, de mindezt tovább nehezítették az időjárás viszontagságai. A végeredmény magáér beszél: hihetetlen panoráma és három világrekord.

Fotó: Shutterstock

A Bajor-Alpokban található Zugspitze 2962 méter tengerszint feletti magasságával Németország legmagasabb hegycsúcsa – odafentről tiszta időben négy ország több mint 400 hegycsúcsa látható. A hegyen 1963 óta üzemeltetett felvonó, az Eibseebahn megújítása igencsak időszerű volt, amikor a 2010-es évek elején megkezdődött az új felvonó tervezése. Ettől számítva hat év alatt valósult meg az új kötélpálya, így néhány nappal 2017 karácsonya előtt adták át. Már magát az építkezést is nagy figyelem övezte, hiszen a hegyet felkeresők szeme láttára született meg a hegyen elhelyezett állomás, amelynek felfüggesztési és szerelési munkálatai során olykor tapsvihar kísérte a magasban dolgozó munkásokat. Az 1000 méteres mélység fölött dolgozó szakembereknek nem volt könnyű dolguk, hiszen nem elég, hogy az elemeket a 6 tonnás súlykorlátozást figyelembe véve tudták csak mozgatni, odafent a szél, a jég, a hó, a köd és az eső is komolyan beleszólt a munkálatokba. A felső állomás megépítése mellett igazi bravúr volt a négy darab, egyenként 150 tonnás drótkötél felszerelése is, amelyeket végül egy speciális húzógéppel juttattak a helyükre. Az építkezés befejeztével igazi világrekorder született, hiszen a felvonó a pálya hossza, a tartóoszlop magassága, valamint az alátámasztás nélküli szakasz tekintetében is egyedülálló a világon.

Fotó: Shutterstock

Számokban

A Zugspitze felvonója 4466,9 méteres kötélpályán közlekedik, a két végpont között csupán egyetlen, 127 méter magas acéloszlop található. Az 1945,25 méteres szintkülönbség, akárcsak a 3213 méter hosszú alátámasztás nélküli szakasz az egyszakaszos kötélpályákat illetően a világon egyedülállónak számít. A két kabin – egyenként 120 fős létszámlimittel – ingajáratban közlekedik.

Tó a hegy lábánál

A felvonóból is megcsodálható a Zugspitze lábánál található Eibsee, amelyet Felső-Bajorország legtisztább vizű tavaként tartanak számon. Mélysége néhol a 35 métert is eléri, 1,8 négyzetkilométeres felületén nyolc kisebb sziget is található, amelyek mindegyike egy-egy hajdan legördült hatalmas szikla.

Hütték a hegyen

A Zugspitzén hat menedékház található, a többségük hamisítatlan hüttés ízekkel, szállással, de akad köztük olyan is, amely ma már csak kutatóállomásként működik. Itt található Németország legmagasabban fekvő menedékháza, a Münchner Haus, amely 2959 méteren fekszik, valamint a betérőket 1855 (!) óta fogadó Knorrhütte.

A forgó felvonó

Érdemes még egy különleges felvonót megemlíteni a svájci Engelbergből, amely a Titlis csúcsára visz fel. A Titlis Rotair nevet viselő felvonó különlegessége, hogy miközben 3020 méteres tengerszint feletti magasságig emelkedik, körbeforog, így mindenki élvezheti a 360 fokos panorámát.

Fotó: Shutterstock

Elsők a magasban

Az első sífelvonó feltalálójaként Robert Winterhalder német gazda és vendéglős vonult be a történelembe, aki 1908-ban, a németországi Eisenbachban indította be felsővezetékes vontatóját. Ezen a szerkezeten a síelők a fejük fölött futó kábelbe kapaszkodva juthattak fel a 32 méter szintkülönbségű emelkedőn, miközben saját sítalpaikon álltak. A 280 méter hosszú felvonó igazán forradalmi találmány volt, mégsem hozott nagy áttörést, 1917-ben be is zárták. Az első ülőliftet – vagyis mindjárt kettőt – az amerikai Idaho állambeli Sun Valley síterepén, a Proctor- és a Dollar-hegyek lejtőin üzemelték be 1936 őszén.


AMI MÉG ÉRDEKELHET