Takarékos síelés Franciaországban

Nemcsak az árak, hanem a hatalmas pályarendszer miatt is érdemes kicsit többet autózni odáig.

Fotó: Shutterstock

Franciaországi síelés? Az nem lesz olcsó mulatság... Vagy mégis? Utánanéztünk, hogyan lehet a legjobban leszorítani a költségeket, ha a gall pályákon szeretnénk csúszni. Cikksorozatunk első részében általános szervezési tippeket adunk, a másodikban pedig a konkrét síterepekhez adunk tanácsokat.

A dinoszauruszok éppen virágkorukat élték a kissé sokat mozgó és füstölgő Pangeán, amikor 130 millió évvel ezelőtt megkezdődött kedvenc európai síterepünk, az 1200 km hosszú, máig formálódó (évente 1 mm-rel lesz magasabb) Alpok képződése. Franciaország a láncolat bő egyötödét tudhatja a határain belül. A hegység földtörténetileg fiatalnak számít, ennek köszönhetők a síelők számára oly értékes mély, meredek völgyei, amelyek a lassú-lassú erózió nyomán a kezdők számára válnak egyre optimálisabbá. Sajnos azonban, mire csupa szelíd lanka alakulna ki, már vagy hó, vagy ember nem lesz ott mutatóban sem. Ezért érdemes az idén is felcsatolni a léceket, mert nincs biztosíték arra, hogy harminc év múlva is csúszni fogunk.

Mi a helyzet az árakkal?

Aligha kerülhetjük ki a témát annak ismeretében, hogy a sípályarendszerek infrastruktúrája nagyon erősen függ az energiától, így annak költségétől is. De nézzünk konkrét példákat! A Mont Blanc-nál található Megève 400 km-nyi pályát kínál minden nehézségi fokozattal, 111 lifttel. Bár nyilván ezer variácója van a síbérleteknek, a klasszikus hatnapos felnőttkártya ára 2019-ben 250 euró volt, míg a 2022/2023-as szezonban 277 euró lenne – viszont, ha online legalább tíz nappal az első csúszás előtt megvesszük, akkor 6 helyett csak 5 napot kell kifizetnünk, vagyis 247,5 eurót hagyunk a virtuális kasszában. Igaz, az ötnaposért pontosan ugyanennyit fizetünk, mert arra már nem vonatkozik a kedvezmény. Vagyis Megève-ben 10-11%-kal drágultak a bérletek 2019 óta, ami meglehetősen kedvező arány. Ugyanakkor a példa arra is rávilágít, hogy muszáj előre utánanézni a dolgoknak ahhoz, hogy akár jelentős spórolást érhessünk el.

Fotó: Shutterstock

A pénztárca-kímélés nyitja: a kutatás

Franciaországnak összesen 251 pályarendszere van, illetve a bérleteket alapul véve ezeknek is további rengeteg kombinációjuk. A legtöbben alapvetően nagyobb besíelhető területet keresünk, ezek azonban jóval drágábbak, és kevesen használják ki öt-hat nap alatt a 200–400 km-es pályarendszert. Vagyis, ha utánanézünk, hogy számunkra mi lenne az ideális (pl. magasabban fekvő, hóbiztos terület több nehéz pályával), akkor máris faraghatunk a költségeken.

Mint a fenti példából kiderült, az sem mindegy, hogy mikor és milyen módon vásároljuk meg a síbérletünket. Úgy tűnik, egyre több pályánál megéri online és sok nappal vagy akár hetekkel, hónapokkal korábban elköteleződni, így akár egész napokat megspórolva az árból. Nyilván nem mindegy a megcélzott időpont sem, hiszen főszezonban nemcsak a szállások, hanem a bérletek is jóval többe kerülnek. Az árképzésben részben a hóbiztosság is szerepet játszik, részben azonban az évek során tapasztalt látogatottság.

Vagyis akkor járunk a legjobban, ha felállítjuk a prioritáslistánkat: megelégszünk kisebb sítereppel? Tudunk főszezonon kívül utazni? Gond, ha távolabb szállunk meg a pályától? Bevállalunk közösen egy nagyobb apartmant, ahol 6-8 fő is elfér? És emellett persze felmerül a szervezett túrák lehetősége, amelyek főként a szálláson, de olykor a síbérleten is tudnak spórolni.

Fotó: Shutterstock

Chamonix

Szervezett utak

Egyrészt rengeteg időt spórol meg nekünk, ha befizetünk egy szervezett útra, és nem kell szállás és síterep után kutatnunk. Másrészt a csoportos utazások szervezői már jó előre lekötik a szállásokat vagy azok egy részét, a bérleteket csoportos és early bird kedvezménnyel tudják megvenni, de arra is akad példa, hogy akár a pályaüzemeltetővel egyeznek meg alacsonyabb árban a visszatérő vendégekért cserébe. Ráadásul manapság már nemcsak buszos túrákon lehet részt venni, hanem repülős és egyéni utazást tartalmazó ajánlatok is szerepelnek a menüben.

Ezek az utak összességében valóban megfizethetőbbek, főleg baráti társaságoknak – a családi kedvezmények vagy a gyerekek csökkent díjai ugyanis gyakran nem érvényesülnek az árképzésben. Egy apartman, síbérlet, buszos utazás kombináció ára például a 100 km-es Les Orres síterepre csomagban 7 éjszakára, 6 síelt napra 358 euró. Amihez egyébként hozzájön még jó pár járulékos költség, de így is ki lehet jönni fejenként 400 euróból. Csakhogy ez esetben mindenki, a 3 éves és a 7 éves gyerek után is ennyit kell fizetni, akiknek például a bérlete is jóval olcsóbb lenne.

Az utazási költség megint mérlegelés kérdése. Az említett buszos túrán magára a buszútra 80 eurót számol fel a szervező. Ez egyedül, de akár két főben gondolkodva is kedvezőbb ár a gépkocsinál, ráadásul vezetnünk sem kell fél-egy napon át. Viszont, ha már négyen vagy akár többen utaznánk együtt, az autó hirtelen olcsóbbá válik – persze sofőr még mindig nem jár hozzá. De ha felnőttként, és pláne barátokkal utazunk, akkor a szervezett úttal és a sokfős apartmannal jó eséllyel olcsóbban jövünk ki, mintha egyénileg próbálnánk összevadászni az ajánlatokat.

Ha kedvet kaptál egy franciaországi síeléshez, akkor a cikksorozatunk második részét se hagyd ki, amelyben eláruljuk, hova érdemes utat foglalni.

AMI MÉG ÉRDEKELHET