Hamarosan felszállhat a NASA szuperszonikus repülője, ami a Concorde utódja lehet

2003 óta nem repült kereskedelmi forgalomban szuperszonikus repülő.

NASA, X-59, szuperszonikus repülőgép

Fotó: NASA Landsat / Lockheed Martin/USGS/

Az 1976-tól közel harminc évig szolgálatban lévő Concorde alapjaiban változtatta meg a repülős utazásokat. Ugyan 2003 óta nem repült kereskedelmi forgalomban szuperszonikus repülő, az utóbbi időben újra megindult a hangsebességet meghaladó gépek iránti érdeklődés. A NASA az X-59-es gépével egyre közelebb van ahhoz, hogy újra szuperszonikus repülőgép kerüljön forgalomba – ráadásul a tervek szerint kétszer gyorsabb lesz a Concorde-nál.


A Lockhead Martin X-59 QueSST az Egyesült Államok kísérleti szuperszonikus repülőgépe, melyet Lockhead Martin Skunk Works fejlesztőgyárában építettek. Az előzetes tervezések már 2016-ban elkezdődtek, az X-59-et pedig 2021-ben szállították ki a NASA-nak, és már idén elkezdődnek a repülési tesztek. A gép várhatóan viszonylag halkan, 75 decibeles hangerővel és 1510 kilométer per órás sebességgel fog repülni 16 800 méteres magasságban.

A Concorde, 2003-as visszavonulása előtt, nagyjából 3,5 óra alatt tudta megtenni a New York és London közötti távolságot – jelenleg egy utasszállító repülőgépnek körülbelül 7 órára van szüksége ehhez. Ha azonban az X-59 valóban működőképessé válik, az megalapozhatja a szuperszonikus utazások jövőjét.

A NASA technológiái a bicikliseken is segít: Olyan kerékpárgumit találtak fel, amivel lehetetlen defektet kapni

Fotó: NASA / Garry Tice

Az eXternal Vision System nevű kamerarendszer.: a pilóták ablakok helyett a monitorok segítségével tájékozódnak

A cél elérése érdekében, a gép tervezése során számos módosítást hajtottak végre, így például beépítettek egy, a NASA által kifejlesztett külső és belső kamerarendszert és egy majdnem négy méter hosszú motort is – írja a Robb Report.

Most pedig úgy tűnik, minden készen áll a repülésre. A NASA-nak a felszállás előtt ugyan még el kell végeznie pár kritikus tesztet ahhoz, hogy kimondhassák, hogy biztonságos az X-59-el utazni, de a nyáron publikált fotókon már a kifutópálya közelében láthatjuk a gépet.

A tervek szerint a gép lakott környezet fölött is fog repülni, hogy begyűjthesse a földön lévők válaszait a szuperszonikus repülés során észlelhető hangokról. A hosszú távú cél az, hogy felmérjék a lakosság reakcióját a hangerővel kapcsolatban, majd az így nyert adatokat a NASA továbbítaná az illetékes hatóságoknak – ezzel potenciálisan megnyitva a lehetőséget a szuperszonikus repülők széleskörű használatára.

Olvastad már? 10 érdekesség a légi közlekedés egyik legkevésbé ismert munkaköréről

Fotó: NASA

Technikusok ellenőrzik az X-59-es repülőgépet a kifutópálya mellett a Lockheed Martin Skunk Worksben, a kaliforniai Palmdaleben.

Érdekesség, hogy az Egyesült Államokban jelenleg tilos a szuperszonikus repülőgépek használata lakott területek fölött, de a tervek szerint erre is lesz új szabályozás.

„Ez egy olyan szabály, amellyel ma sokan nincsenek tisztában és pontosan ez áll a QueSST küldetésünk középpontjában. Határozottan készen állunk arra, hogy új fejezetet írjunk a szuperszonikus repülés történetében. Reményeink szerint a technológiával a megszokotthoz képest kétszer olyan gyorsan, de ugyanolyan biztonságosan és sokkal csendesebben tudunk majd repülni”

– mondta Peter Coen, a NASA QueSST küldetésének integrációs vezetője.

Nagy tervek, hiszen 2003 óta nem repült kereskedelmi forgalomban szuperszonikus repülő. A legendás Concorde, amit az Air France és a British Airways üzemeltetett, a 2001-es párizsi baleset és a fenntartási költségek miatt végleg a garázsba gurult, utódja pedig azóta sem lett.

Kövessétek a közösségi csatornáinkat is, így nem maradtok le folyamatosan frissülő tartalmainkról: Drive Magazine néven ott vagyunk a TikTokon, az Instagramon, a YouTube-on és a Facebookon is!

AMI MÉG ÉRDEKELHET