Londonban pokoli vezetni egy nemzetközi felmérés alapján

Nincs nagyváros dugó nélkül, de nem mindegy, mennyit bosszankodunk vezetés közben!

london dugo vezetes
Fotó: Shutterstock

Autóvezetés szempontjából London kapta a legrosszabb helyet egy nemzetközi felmérésben, amely a világ nagyvárosainak forgalmát vizsgálja. A TomTom Traffic Indexe 56 ország 389 városában készített felmérést arról, mennyit állnak az autók a dugóban, és ezzel mekkora ökológiai lábnyomot hagynak maguk után. Megmutatjuk, milyen szempontokat vettek figyelembe a statisztika elkészítésekor, és az is kiderül Budapest hányadik helyen van ezen a listán.

A TomTom (navigációs rendszerekkel foglalkozó cég) forgalomfigyelő indexe a világ városainak forgalmát az utazási idő, az üzemanyagköltség és a szén-dioxid-kibocsátás alapján méri, és ingyenes hozzáférést biztosít a városonkénti információkhoz. A statisztikákat nemcsak városvezetők, kutatók használhatják, hanem mindenki számára elérhetőek, így tehát egy utazás alkalmával kalkulálhatunk azzal, hogy mennyi idő taxival vagy bérelt autóval egyik helyről eljutni a másikra a hatalmas forgalomban. Ahol például van kötöttpályás – főleg föld alatti – közlekedés, ott tanácsos élni a lehetőséggel, mert rengeteg időt spórolhatunk meg vele.

Lassan, de biztosan...

Fotó: Shutterstock

A TomTom felméréséből kiderül, hogy a vizsgált városok autós forgalma 2022-re visszatért a Covid-járvány előtti időszak szintjére, sőt egyes helyeken romlott a helyzet. Az indexszámok szerint London a legnehezebben járható város autóval, de ez vajon mit jelent? Anglia fővárosában csak 14 km/h az átlagsebesség, az egész tavalyi évben a 17 km/h volt a leggyorsabb átlagsebesség a városban, a legjobban járható időszakokban is csak 25 km/h volt a legnagyobb sebesség, amivel közlekedhettek az autósok. Fontos infó lehet, ha Londonba készülsz, hogy a csütörtöki délutáni csúcsban a leglassabb a forgalom (13 km/h) – ez azt jelenti, hogy egy 10 km-es autós távnál 5 perccel hosszabb az utazási idő. Ha a londoniak csütörtökönként otthonról dolgoznának, évente akár 67 órát takarítanának meg az utazáson, ami majdnem 3 nap.

Utazási időben sem jobb a helyzet

A 10 km megtételéhez szükséges átlagidő Londonban tavaly csaknem 2 perccel (1 perc 50 másodperccel) nőtt a 2021-es időhöz képest. Átlagosan 10 km megtétele 36 perc 20 másodpercet vesz igénybe a brit fővárosban, de csúcsidőszakban ez 45 perc is lehet. A külvárosi területen ennél azért jobb a helyzet, ott csúcsidőben is lehet akár 34 km/h-val közlekedni.

Üzemanyag index

A TomTom kutatása szerint a benzines autókat vezetők 2022-ben 28%-kal többet költöttek üzemanyagra, mint 2021-ben, míg a dízelautókat vezetők 33%-kal fizettek többet. 2022-ben London belvárosában csúcsidőben 924 euróba került az autózás a benzineseknek, ebből 230 eurós kiadást kizárólag a torlódások okoztak. A dízelüzemű autósok éves üzemanyag-költsége 853 euró volt, ebből 203 eurót a torlódások miatt kellett kifizetniük. Ebből is látszik, hogy Londonban egyértelműen jobban jár mindenki, aki tömegközlekedésre vált, így nemcsak gyorsabban érünk oda az úti célunkhoz, de a környezetet sem károsítjuk a fölösleges szén-dioxid-kibocsátással.

A 20 legrosszabb város vezetés szempontjából a következő:

  1. London (Anglia)
  2. Bengaluru (India)
  3. Dublin (Írország)
  4. Szapporo (Japán)
  5. Milánó (Olaszország)
  6. Pune (India)
  7. Bukarest (Románia)
  8. Lima (Peru)
  9. Manila (Fülöp-szigetek)
  10. Bogota (Kolumbia)
  11. Párizs (Franciaország)
  12. Róma (Olaszország)
  13. Mexikóváros (Mexikó)
  14. Brüsszel (Belgium)
  15. Torino (Olaszország)
  16. Buenos Aires (Argentína)
  17. Thaichung (Tajvan)
  18. Varsó (Lengyelország)
  19. New York (USA)
  20. Nagoja (Japán)
Budapest a lista 40. helyén szerepel, ami Európában nem is rossz eredmény: 21 perc 8 másodperc alatt lehet megtenni átlagosan 10 km-t, 2021-hez képest ez 20 másodperccel jobb eredmény. Egy budapesti autós átlagosan évi 208 órát tölt dugóban és csúcsidőben átlagosan 22 km/órával lehet közlekedni.
AMI MÉG ÉRDEKELHET