A repüléstörténelem úttörői: a 10 legidősebb légitársaság

Egyikük 100 évvel ezelőtt permetező repülőkkel kezdte.

The Montifraulo Collection/Getty Images
A kereskedelmi légi közlekedés az elmúlt években leginkább a kiszámíthatatlanságról és a pénzügyi instabilitásról lett hírhedt. Ennek tudatában akár meglepő is lehet, hogy vannak olyan légitársaságok, amik a repülés korai időszakából fennmaradva a mai napig működnek. Mutatjuk a történelem legidősebb, ma is aktív légitársaságait, amik alapjaiban változtatták meg az akkoriban még gyerekcipőben járó légi közlekedést.

​KLM

Fotó: Unsplash/Marieke Verhoeven

Alapítás éve: 1919

Az az igény, hogy Amszterdamot összekapcsolják az akkori Holland Kelet-Indiával, minden bizonnyal erős hatással volt a holland nemzeti légitársaság, a KLM megalapítására. Bár a cég formálisan már 1919 októberében létrejött, az első, négyüléses repülőgép csak 1920 májusában indult el a londoni Croydon repülőtér felé.

The Montifraulo Collection/Getty Images

Egy 1926-ban épített Fokker F. VII: a repülőből öt példány készült a KLM légitársaság számára

1924-ben a KLM indította a világ akkori leghosszabb repülőjáratát Amszterdamból Bataviába – a ma Indonéziához tartozó várost Jakarta néven ismerjük. 1946-ban pedig Európából elsőként ők indítottak menetrend szerinti járatot New Yorkba.

Jelenleg a KLM a világ legrégebb óta folyamatosan működő légitársasága.

​Avianca

Fotó: Unsplash/Fabio Augusto Valencia

Alapítás éve: 1919

A kolumbiai légitársaságot német bevándorlók alapították 1919-ben, Barranquillában. A cég eredeti neve SCADTA volt, és flottájuk kezdetben Junkers F13-as repülőgépekből állt. 1949-ben a SCADTA egyesült egy másik kolumbiai légitársasággal, a SACO-val, és felvette az Avianca nevet.

Ma, miután több környező ország légitársaságát is felvásárolta, több mint 130 repülőgépből álló flottájával és az egész kontinensre kiterjedő leányvállalati hálózatával az Avianca Latin-Amerika egyik legnagyobb légitársasági csoportja.

​Qantas

Fotó: Unsplash/Troy Mortier

Alapítás éve: 1920

A Qantas a „Queensland and Northern Territory Aerial Services” rövidítése – ahogy több mint száz éve használt neve is mutatja, a légitársaság eredeti célja Észak-Ausztrália gyéren lakott vidékeinek összekötése volt. Első repülőgépe egy Avro 504 volt, amiben a pilóta mellett egy utas fért el.

Kengurumintájú festése először 1944-ben jelent meg, és megmaradt a belföldi és globális terjeszkedés során is. Bár a Qantas ma privát cég, lényegében ők Ausztrália nemzeti légitársasága és egyben az ország világszerte legismertebb brandje is.

Aeroflot

Fotó: Unsplash/Robert Aardenburg

Alapítás éve: 1923

A Moszkvából Nyizsnyij Novgorodba tartó első járat hat embert (négy utast és kétfős személyzetet) szállított egy Junkers F13-assal, ez pedig a Szovjetunió, majd később Oroszország első számú légitársaságának kezdetét jelentette. A Dobrolet néven alapított vállalatot 1932-ben nevezték át Aeroflotra. A második világháború után egy ideig ők számítottak a világ legnagyobb légitársaságának, mivel gyakran a légi közlekedés volt az egyetlen lehetőség az ország hatalmas területének áthidalására.

A Szovjetunióhoz hasonlóan aztán az Aeroflot az 1990-es években szétvált, és számos regionális légitársaságra oszlott fel – ezek közül a legrégebbi, 1924-ben az Aeroflot részeként alapított Tajik Air a mai napig üzemel. Maga az Aeroflot pedig ma is orosz állami tulajdonban működik.

Olvasd el ezt is! Ezekkel az új módszerekkel próbálkoznak a légitársaságok, hogy csökkentsék a késéseket

​Finnair

Shutterstock

Alapítás éve: 1923

A finn légitársaság elég messzire jutott ahhoz képest, hogy működése első tizenkét éve során még csak hidroplánokat üzemeltetett. Ez persze az országban található rengeteg tóra való tekintettel logikus döntés volt – 1983-ban viszont már ők voltak az első európai légitársaság, ami megállás nélkül repült Tokióba.

Öt évvel később pedig a Finnair lett az egyetlen európai cég, ami közvetlen járatot üzemeltetett Európa és Kína között. Ez nagyban elősegítette azt, hogy ma is úgy gondoljunk rájuk, mint az egyik leggyorsabb közvetlen összeköttetésre Európa és Ázsia között.

​Czech Airlines

Fotó: Unsplash/Ondrej Bocek

Alapítás éve: 1923

Az akkor újonnan alapított Csehszlovákia nemzeti légitársaságaként indult Czech Airlines két alkalommal is szerencsétlen elsőként vonult be a történelembe. Ők voltak az első olyan légitársaság, ami tömeges eltérítést szenvedett el – 1950-ben egyszerre három repülőgépüket terelték el Nyugat-Németországba disszidálni kívánó utasok. 1970-ben pedig az ő gépükön fordult elő a világon először, hogy egy repülőgép-kapitány gépeltérítők áldozata lett.

A légitársaság századik évfordulójának környékét is szerencsétlen események árnyékolták be, ugyanis 2021-ben a pandémia miatt a cég csődközeli állapotba került. A Czech Airlines jelenleg egy új befektető, a Prague City Air vezetésével működik tovább.

Ez is érdekelhet: A világ legidősebb meteorológiai állomása, ami még mindig a helyén van

​Delta Air Lines

Fotó: Unsplash/Trac Vu

Alapítás éve: 1924

Az CNN szerint az USA déli részén Huff Daland Dusters néven alapított cég eredetileg permetező repülőgépeket üzemeltetett. 1928-ban vette fel a Delta Air Service nevet, azóta pedig a stabil terjeszkedésnek köszönhetően a világ egyik legnagyobb légitársaságának számít a szállított utasok számát tekintve: 2022-ben 141,6 millióan választották őket.

​Air Serbia

Fotó: Unsplash/Ondrej Bocek

Alapítás éve: 1927

A mai Air Serbia két jugoszláv nemzeti légitársaság leszármazottja. Tevékenységük Aeroput néven kezdődött 1927-ben, majd Jat Airways-ként folytatódott 1948-ban. Jugoszlávia felbomlása után a Jat lett Szerbia zászlóvivő légitársasága. 2013-ban az Etihad 49%-os részesedést vásárolt a cégben, a márkafrissítési művelet eredményeként pedig a légitársaság felvette az Air Serbia nevet.

Ez is érdekelhet: Az egyik legbosszantóbb repülőtéri szabály szűnik meg jövőre

​Iberia

Fotó: Unsplash/Miguel Ángel Sanz

Alapítás éve: 1927

A kezdetben magántulajdonban lévő Iberia nem sokkal indulása után állami támogatásban részesült, és légipostai szolgáltatóként működött Madrid és Barcelona között. A polgárháború után már teljes mértékben állami tulajdonban lévő légitársaság Spanyolország zászlóvivőjeként fejlődött tovább – 1946-ban ők voltak az elsők, akik Európa és Dél-Amerika között indítottak járatokat. Az Iberiát 2001-ben privatizálták, 2010-ben pedig a British Airways-szel közös tulajdonba került.

British Airways

Fotó: Unsplash/Miguel Ángel Sanz

Alapítás éve: 1919 (vagy 1974)

Az Egyesült Királyság zászlóvivő légitársasága, a British Airways 1974-ben alakult meg négy vállalat, a British Overseas Airways Corporation, a British European Airways, a Cambrian Airways és a Northeast Airlines egyesülését követően. Századik évfordulójukat mégis 2019-ben ünnepelték az előd légitársaságok történelmére való tekintettel.

A cégóriás szerint az egész 1919. augusztus 25-én kezdődött, amikor egyetlen utasával felszállt a világ első menetrend szerinti nemzetközi járata London és Párizs között – ez pedig nem csak a British Airways, hanem a nemzetközi kereskedelmi repülés megszületését is jelentette.

Kövessétek a közösségi csatornáinkat is, így nem maradtok le folyamatosan frissülő tartalmainkról: Drive Magazine néven ott vagyunk a TikTokon, az Instagramon, a YouTube-on és a Facebookon is!

AMI MÉG ÉRDEKELHET