Az egyik legbosszantóbb repülőtéri szabály szűnik meg jövőre
Hamarosan világszerte eltörölhetik a szigorú korlátozásokat.
Szeptemberben már mi is beszámoltunk róla, hogy a Budapest Airport is beállt azon repülőterek közé, akik CT-berendezések segítségével vetnének véget a minden utasra vonatkozó folyadékkorlátozásoknak. Itthon már a tesztek is elkezdődtek, de várhatóan csak 2025 nyarán élesedik a rendszer. Az Egyesült Királyságban viszont már hamarabb mentesülhetnek az utasok a korlátozás alól.
A 2006-ban bevezetett korlátozásokra eredetileg azért volt szükség, mert a brit Metropolitan rendőrség tudomására jutott, hogy az al-Kaida terrorszervezet félliteres üdítős palackokba csempészett robbanószerrel tervezett minimum hét repülőjáratot elpusztítani. Ezt követően az Egyesült Királyságban és az Egyesült Államokban is azonnal megtiltották a folyadékok fedélzeten való szállítását, de a többi repülőteret is hamar elérte az információ.
A kezdetleges tiltást váltotta fel a ma is használt 100 milliliteres korlátozás.
Az Egyesült Királyság kormánya még 2022 decemberében jelentette be, hogy 2024 nyaráig frissítik az összes repülőtéri biztonsági szkennert. Az innovációt az Edinburgh-i repülőtér is teszteli már, és nagyon úgy néz ki, hogy jövő évtől akár két liter folyadékot is felvihetnek majd az utasok.
Ahogy a hamuesgyemant.hu is írja, az új szkennerek képesek magas minőségű képeket és részletes elemzést készíteni a poggyászok tartalmáról, lehetővé téve a biztonsági személyzet számára, hogy könnyen észrevegyék a veszélyes tárgyakat.
Az új CT-berendezések a Londoni-City repülőtéren, Teesside nemzetközi repülőtéren már használatban vannak, de a szolgáltatással Birminghamben is találkozhatnak az utasok.
Ez is érdekelhet: Gigantikus repülőtér épül Lengyelországban
A rendszer a London-Heathrow-i repülőtéren is bevezetésre kerül majd
Shutterstock
A rendszer jelentősen megkönnyítheti majd az italszuvenírek szállítását, az Egyesült Királyság pedig már 2024 júniusára szeretné bevezetni az összes brit repülőtéren a technológiát, és a jövőben várhatóan további országok is csatlakoznak majd, hiszen a jelenleg Budapesten is használt, a kézipoggyászokat átvilágító röntgenberendezések nem teljesítik azokat a követelményeket, melyek lehetővé teszik azt, hogy nagyobb mennyiségben vigyenek fel az utasok folyadékot a fedélzetre
A The Drinks Business megjegyzi: ha CT-berendezéseket világszerte bevezetik (az Egyesült Államok néhány repülőterén már jelen van), akár befolyásolhatja az italok kiskereskedelmi ágazatát is, mivel az turisták a repülőtér helyett a nyaralásuk helyszínén vásárolnak palackokat, amelyeket hazavihetnek.
Olvasd el ezt is! 10 tipp, hogyan üsd el az időt a repülőtéren, ha késik a géped
„Az utasok sima és biztonságos élményének biztosítása a biztonsági ellenőrzés során számunkra rendkívül fontos. Az új Smiths Detection HI-SCAN 6040 CTiX bevezetése segít ebben az új technológia alkalmazásával. A biztonság mindig elsődleges szempont. Az ilyen innovatív és következő generációs szkennerek használatával továbbra is magas biztonsági színvonalat tartunk fenn, miközben segítjük az utasok gyorsabb áthaladását a repülőtéren"
– nyilatkozta Adam Wilson, az Edinburgh repülőtér üzemeltetési igazgatója.
„A rendszer magasabb szintű biztonságot nyújt, ami jelentősen javítja az utasélményt, lehetővé téve számukra, hogy kevesebb kellemetlenséggel haladjanak át a biztonsági ellenőrzésen és ne kelljen ki- és bepakolniuk a kézipoggyászukat. A rendszer emellett a piacon elérhető legkevesebb energiát használja, ezzel segítve a repülőtereknek, hogy elérjék fenntarthatósági céltjaikat"
– tette hozzá Andy Evripides, a Smiths Detection piacvezetője.
A CT-T NEM AZ ORVOSOK HASZNÁLJÁK?
A CT-berendezéseket bár az egészségügyben is használják, a repülőtéren is hatékonynak bizonyultak. A Róma-Fiumicino nemzetközi repülőtér esetében például a gépek röntgenszkennerekkel készítik el a poggyász számítógépes vetületét.
A CT-K KÉPESEK VOLTAK RENDKÍVÜL NAGY FELBONTÁSÚ, 3D-S FELVÉTELEKET KÉSZÍTENI ÉS AUTOMATIKUSAN ÉSZLELNI A POTENCIÁLISAN VESZÉLYES ANYAGOKAT.
Ezeket a robbanóanyag-felismerő gépeket a brit Smiths Detection vállalat gyártotta és úgy tűnik, be is váltak. A fenyegetések észlelésére szakosodott technológiákkal dolgozó cég terméke amellett, hogy képes kiszűrni a fenyegetéseket, jelentősen fel is gyorsította az átvilágításhoz szükséges időt.
A Budapest Airport egyébként már tesztelt a célnak megfelelő CT-berendezéseket, melyeket először az egyes terminálon alkalmaznának.
EGYELŐRE MÉG ÉPÍTÉSI ENGEDÉLYEKRE VÁRNAK, DE A TERVEK SZERINT 2025 NYARÁN MÁR ELKÉPZELHETŐ, HOGY FERIHEGY ÖSSZES TERMINÁLJÁN ILYEN GÉPEKKEL FOGJÁK A CSOMAGOKAT ÁTVILÁGÍTANI, AZAZ nagyjából KÉT ÉV MÚLVA SZABADULHATNAK MEG AZ UTASOK A SOKSZOR KELLEMETLEN FOLYADÉKKORLÁTOZÁSTÓL.
Kövessétek a közösségi csatornáinkat is, így nem maradtok le folyamatosan frissülő tartalmainkról: Drive Magazine néven ott vagyunk a TikTokon, az Instagramon, a YouTube-on és a Facebookon is!
- Egy pilóta szerint ezek a legveszélyesebb időjárási jelenségek ›
- Az 5 leggyakoribb hiba, amit az utazók elkövetnek repülés előtt ›
- Mindenkit érintő változást terveznek Ferihegyen ›
- 10 tipp, hogyan üsd el az időt a repülőtéren, ha késik a géped ›
- Az easyJet pilótája szerint ezek a legtrükkösebb európai repülőterek a leszálláskor ›
- Gigantikus repülőtér épül Lengyelországban ›
- Bárcsak tovább maradhatnánk: íme a világ 5 legszebb repülőtere 2023-ban! ›
- Horribilis pénzeket költhetünk ételre és italra a repülőtereken ›