A világ leghosszabb repülőútja, ami 64 napig tartott

A mai napig nem sikerült megdönteni a rekordot.

Fotó: Harry Reid International Airport / Facebook/Howard W. Cannon Aviation Museum

Míg az űrutazások esetében nem ritka, hogy a felfedezők hónapokon keresztül is az űrhajóban tartózkodnak, addig a repülős utazások tekintetében ez szinte lehetetlen, hiszen időközben mindenképpen szükséges tankolni. A rekordot meglepő módon nem egy modern gép, hanem egy 1958-ban felszálló Cessna 172 tartja. De hogyan sikerült egy huzamban 64 napig repülniük a pilótáknak, és mi történt a géppel?


1958 és 1959 között két pilóta, Robert Timm és John Cook valószínűleg még nem tudta, hogy olyan történelmi rekordot sikerül majd állítaniuk, amit még a 21. században sem fognak tudni megdönteni.

A két pilóta összesen 64 napig, 22 óráig és 19 percig tartózkodott a levegőben Las Vegas fölött, mielőtt 1959. február 7-én landoltak volna.

Több mint két hónapos útjuk alatt összesen 240 ezer kilométert tettek meg, ami – ahogy az IFL Science is felhívja rá a figyelmet – egyenértékű azzal, mintha hatszor megkerülték volna a Földet. 65 éves rekordjukat azóta se sikerült senkinek megdöntenie, bár 2022-ben egy napelemmel működő AirBus Zephyr S nagyon közel járt hozzá.

A Zephyr 64 napot, 18 órát és 26 percet töltött a levegőben, ám végül 4 órával a rekorddöntés előtt lezuhant.

A kezdetek 

A világ leghosszabb repülésének a története egyszerre hihetetlen és furcsa. Minden akkor kezdődött, amikor a Hacienda Hotel és Kaszinó még 1956-ban nyitotta meg kapuit a nevadai Las Vegasban A népszerűsítés érdekében a tulajdonosok beruháztak egy óriási reklámkampányba: gondoltak egyet, felfestették a szálloda nevét egy repülőgép oldalára majd kitűzték célul, hogy ezzel a géppel teljesítik a világ leghosszabb repülős utazását.

Manapság ezek az útvonalak a leghosszabbak: Embert próbáló: a világ leghosszabb repülőjáratai

A feladat megvalósítását egy második világháborús pilótára, Robert Timmre bízták, aki egyébként nemrég csatlakozott a kaszinó alkalmazottjaihoz, mint játékgépszerelő. A kiválasztott gép pedig egy kicsi, egymotoros, tömeggyártott repülőgép, a Cessna 172-es volt. A szerkezetén persze több módosítást is végeztek annak érdekében, hogy a gép megfeleljen a célnak – többek között kiegészítették egy 360 literes külső üzemanyagtartállyal.

„A legfontosabb dolog azonban az volt, hogy kitaláljuk, hogyan fogjuk tudni utántölteni üzemanyaggal. Ezidáig is sokan kísérleteztek már a légi utántöltéssel, de senki sem talált olyan megoldást, amivel a Cessna 172 a levegőben tudna tankolni.

Ezért úgy döntöttek, hogy egy extra tartállyal szerelik fel a gépet, amit a földről, egy teherautó segítségével tudtak feltölteni”

– mondta Janet Bednarek, a Daytoni Egyetem repüléstörténész professzora a CNN-nek tavaly..

Fotó: San Diego Air and Space Museum Archive / Flickr

Bednarek elmagyarázta, amikor Timméknek tankolniuk kellett, lejjebb ereszkedtek, és nagyon alacsonyan, alig az átesési sebesség (minimum biztonságos repülési sebesség – a szerk.) fölött repültek. Ezt követően megérkezett a teherautó is, ahonnan feldobtak egy hosszú csövet a repülőgépre, majd egy szivattyú segítségével átmozgatták az üzemanyagot.

„Ez tényleg drámai légi bemutató volt, mivel a procedúrát olykor éjszaka kellett véghez vinniük, ami elképesztő precizitást igényel a pilótától”

– tette hozzá a professzor.

Persze Timméknek sem ment minden egyből: a pilóta már három sikertelen próbálkozáson volt túl, mire bele tudott kezdeni a ma már rekordnak számító útba.

A kitartó Timm végül 1958. december 4-én, John Cook társaságában szállt fel a Las Vegas-i McCarran repülőtérről, a negyedik alkalommal viszont ezt követően 64 napig lábuk se érte a földet.

És azt tudtad, hogy Készülőben van a világ legnagyobb repülőgépe, ami majdnem akkora, mint egy focipálya?

A pilóták mindennapjai

Az utántöltésekre mindig egy, Kalifornia és Arizona tagállamai határán húzódó egyenes úton került sor, ahol megoldható volt az, hogy a teherautó és a repülőgép ennyire közel kerüljön egymáshoz. Ezeket az alkalmakat használták egyébként arra is, hogy élelmiszerekkel, italokkal és egyéb szükséges tárgyakkal lássák el a pilótákat.

Timm és Cook váltásban aludtak a repülő hátulján elfektetett matracon, mellékhelyiség híján pedig egyszerűen kinyitották a gép hátulját akkor, amikor szükségük volt rá.

Az út majdnem balszerencsével végződött, amikor is Timm egy alkalommal véletlenül elaludt a pilótafülkében. A gépnek viszont sikerült autopilóta módban több mint egy órán keresztül, 1200 méteres magasságban magát vezetnie – az önvezető rendszer viszont hamarosan csődöt mondott, így ezzel nem számolhattak már a pilóták.

Timm és Cook végül a 65. naphoz közeledve adta fel a harcot, úgyhogy este leszálltak a repülővel. Rekordjukat azóta se sikerült senkinek megdöntenie.

Kövessétek a közösségi csatornáinkat is, így nem maradtok le folyamatosan frissülő tartalmainkról: Drive Magazine néven ott vagyunk a TikTokon, az Instagramon, a YouTube-on és a Facebookon is!

AMI MÉG ÉRDEKELHET