Történelmi vonatút a javából: a Transzmongol vasút

Irány Kína! Na de milyen kalandos vonatozással tehetjük ezt meg?!

Fotó: Shutterstock

Az 50-es években épített Transzmongol vasút az oroszországi Burjátföld fővárosából, Ulan-Udéból indulva veszi az irányt Mongólián keresztül Kína felé. Ez a vasútvonal legalább olyan izgalmas és érdekes, mint a sokkal híresebb Transzszibériai vasút, tehát érdemes ebben is gondolkodni, ha kelet felé kacsingatunk.

A transzmongol járat azon utazók számára lehet vonzó, akiknek bőven van idejük a vasútvonal menti városok felfedezésére, mivel a szerelvény kifejezetten lassan halad – főleg Mongóliában. Cserébe viszont garantáltan egyedi élményeket, ismeretlen egzotikumokat kínál a Góbi-sivatagon áthaladó vasútvonal.

Orientális és szovjet nyomok Ulánbátorban

Mongólia fővárosa évszázadok óta a Kína, Oroszország és Európa közötti kereskedelmi útvonalak jelentős állomása. A várost 1639-ben alapították nomád buddhista településként, és 28-szor változtatta a helyét, mielőtt 1778-79-ben felépült a Tola és a Szelbe folyók összefolyásánál. Ulánbátor kiemelkedő nevezetessége a Gandan (Örömteli) lámakolostor, amely még a szocializmus évei alatt is működhetett.

Fotó: Shutterstock

Gandan

Ha erre járunk, mindenképpen érdemes megtekinteni a Palotamúzeumot, amely egykor Mongólia utolsó uralkodója és egyben főpapja, Bogdo kán téli palotája volt. A palotakerttel együtt 1893–1903 között alakították ki az épületegyüttest, melyből hat buddhista templom és egy lakóház maradt fenn.

Fotó: Shutterstock

Palotamúzeum

A Természetrajzi Múzeum legnépszerűbb látnivalója a Góbi-sivatagban kiásott két hatalmas dinoszaurusz-csontváz, míg a Szépművészeti Múzeumban tradicionális és újkori mongol művészeti alkotások tekinthetők meg.

A Transzmongol vasút számokban

  • Ez a vasúti összeköttetés az egyik legfontosabb ázsiai vasútvonal – a legrövidebb közvetlen vasúti összeköttetés Moszkva és Peking között (ez átszállásokkal összesen 5790 km). Az Oroszországi Ulan-Udét köti össze a kínai Csininggel, közben keresztezi Mongóliát és annak fővárosát, Ulánbátort.
  • Hossza: 2215 km
  • A teljes út hossza 6 nap (kb. 140 óra), ha Moszkvából egészen Pekingig szeretnél menni
  • A jegy ára: kb. 650 eurótól
  • 0-3 év közötti gyermekek ingyen utazhatnak szüleik ágyában, a 4-11 éves gyermekek jegye a felnőtt jegy 75%-a.
  • Jegyet itt tudsz vásárolni.

ŐSI JÜNKANG-BARLANGOK

Fotó: Shutterstock

Jünkang-barlangrendszer

A mongol-kínai határt a Góbi-sivatagban található Zamyn-Üüd és Erenhot (a menetrendekben Eren vagy Erlian néven is előfordul) városok között lépi át a vonat, majd bő 400 kilométert megtéve keresztezi a Kínai Nagy Falat. Kína területén a Transzmongol vasútvonal egyik legjelentősebb állomása a több mint hárommillió lakosú Datong, melynek közelében egy kihagyhatatlan látványosság található. A 252 barlangból álló Jünkang-barlangrendszer a sziklába vájt építészet bámulatos példája, Kína három ősi buddhista szobrászati helyszínének egyike. Ősi kínai buddhista templomokat és összesen több mint 51 000 Buddha-szobrot tekinthetünk meg itt. A látvány csakugyan lélegzetelállító, nem véletlen, hogy a Jünkang-barlangok 2001-ben felkerültek az UNESCO világörökségi listájára.

Datong és Peking között a vonat több mint 20 kilométeren keresztül halad a Kínai Nagy Fal közelében, amelyre több helyről is fantasztikus kilátás nyílik.

AMI MÉG ÉRDEKELHET