Mikor vehetünk majd ugyanannyiért hagyományos és e-autót?

Szakértők válaszoltak.

ford mustang mach-e, e-autó
Világszerte egyre nagyobb figyelem övezi a villanyautókat, ám jelenleg még jókora különbséget tapasztalhatunk a hagyományos és az elektromossággal működő járművek árai között. A KPMG egy felmérésben kérdezett meg autóipari vezetőket arról, hogy véleményük szerint mikor jöhet el az a pont, amikor a két típus árszintje hasonlóan alakul majd.


A KPMG 24. éves felmérésében kérdezte meg a világ autóipari vezetőit arról, hogy szerintük hány évet kell még várni arra, hogy ne legyen akkora különbség a hagyományos és az e-autók árai között.

Fotó: Juice / Unsplash

A válaszok alapján a vezetők többsége úgy véli, hogy az évtized végére már hasonló áron juthatnak tisztán elektromos autókhoz a vásárlók.

A felmérésben 70 százalékuk nyilatkozott úgy, hogy 2030-ra paritást vár, azonban jelentős eltérések tapasztalhatók egyes piacokon. Kínában például ennél is többen, a vezetők mintegy 87 százaléka számít az árak kiegyenlítődésére az évtized végével bezárólag.

A Tesla és a BYD között élesedik a verseny: Ekkor érkezhet a Tesla olcsó autója, ami a BYD-vel versenyezne

Persze a kutatás nem csak ezt a kérdéskört vizsgálta; például az is kiderült, hogy az iparág eddig több mint 500 milliárd dollárt fordított a tisztán elektromos meghajtású autókra való átállásra. Ugyanakkor a vezetők aggódnak a szektor nyereségtermelő képessége miatt, aggályaikat elsősorban a világgazdaságban tapasztalható problémákra, valamint az egyre növekvő költségekre vezetik vissza.

Az elkövetkező öt évben a helyzet javulására a japán vezetők csupán alig 10, a nyugat-európai döntéshozók 24, a kínai csúcsmenedzsereknek pedig összesen 24 százaléka számít.

Túlkínálat van a piacon, bedőltek a nyersanyagárak

Fotó: JP Valery / Unsplash

A Haszon felhívja rá a figyelmet, hogy mindezzel együtt az akkumulátorok nyersanyagainak a piacán jelentős túlkínálat lépett fel, így a lítium- és a nikkelgyártók így egymás után állítják le vagy késleltetik projektjeiket. A túltermelés miatt több, a villanyautók gyártásához elengedhetetlen nyersanyagnak zuhant be az ára, de az autók értékesítési rátája is csökkent.

2023 eleje óta a lítium-ion akkumulátorokban használt lítium ára 90 százalékot zuhant, a nikkel árszintje pedig ugyanebben az időszakban nagyjából a felére csökkent.

A Ford e-autói például nem érdeklik a vásárlókat: Nem viszik az e-Mustangokat, milliókkal csökkentenek az autók árain

Emiatt több nyersanyagkitermelő vállalat is hátralépett egyet: a lítiummal dolgozó amerikai Albermale óriáscég például ideiglenesen felfüggesztette legújabb projektjét, az amerikai Dél-Karolina államba tervezett üzemének felépítését. Európában is hasonló a helyzet, itt például a svájci bányászati és kereskedelmi nagyvállalatnak, a Glencorenak kellett abbahagynia a termelést egyik, új-kaledóniai nikkelbányájában és feldolgozóüzemében.

Az autógyártók közül egyébként a Ford, a General Motors és a Volvo is késlelteti villanyautós beruházásait.

Kövessétek a közösségi csatornáinkat is, így nem maradtok le folyamatosan frissülő tartalmainkról: Drive Magazine néven ott vagyunk a TikTokon, az Instagramon, a YouTube-on és a Facebookon is!

AMI MÉG ÉRDEKELHET