A koronavírus miatt kényelmesebben repülhetünk majd?
Maximális komfort és biztonság – ezek a kulcsszavak a repülőgépek újratervezésénél.

Az első a biztonság és csak második a kényelem. De egyik sem mehet a másik rovására, éppen ezért most rengeteg formatervező dolgozik a világ legnagyobb utasszállító-gyártóinál, hogy az utasok a jövőben is szeressenek majd repülni.
Napjainkban leginkább az foglalkoztatja a légitársaságokat, hogy bizalmat ébresszenek az utazókban. Ám miközben látványos változtatásokat eszközölnek, technikailag is újítaniuk kell, ráadásul a helyzetüket az is nehezíti, hogy ezek az innovációk mind hatalmas anyagi ráfordítást igényelnek, miközben a jegyárakat nem emelhetik meg drasztikusan. Így 2020-ban fel volt adva a lecke a mérnököknek és dizájnereknek, hogy hasznos, egyszersmind nem túl drága újdonságokkal rukkoljanak elő.
A Teague tervezői például a levegőelvezetésen dolgoznak: az utasok elhasznált levegőjét nem forgatják (ahogy a legtöbb repülőn most működik), hanem terveik szerint elvezetik. Mindezt az ülés alján elhelyezett, 3D-s nyomtatással készült ventilátor segítségével, amely lefelé terelné az elhasznált levegőt. A szerkezetet egyelőre „invisible germ isolation unit"-nak nevezik, azaz láthatatlan microba elszigetelő egységnek.
A Haeco amerikai repülési vállalat a jövőben úgy képzeli el a repülést, hogy két utas közé rakományt, csomagot tesz, így kihasználva az utasszállító üres helyeit teherszállításra. Az egyébként rendkívül klímatudatos elgondolás akkor is szuper újításnak számítana, ha nem lenne világjárvány. Bízzunk benne, hogy a döntéshozók rájönnek, ezzel a megoldással „békeidőben" is gazdaságosan használhatják ki a repülő tereit.
A Zephyr Aerospace tervezői az emeletes autóbuszok térrendezési elveit vették alapul, melynek értelmében úgy szeretnének kialakítani kabinüléseket az economy részlegen is, hogy azok helytakarékosak, kényelmesek és a lehető leghigiénikusabbak legyenek.
A galériában megnézheted a tervezők innovatív megoldásait:
Fotó: Avio Interiors
Az Avio Interiors székei megfordíthatóak, ezáltal nem lesz kevesebb hely, épp csak nem száll az utasokra a másik elhasznált levegője, és az újszerű üléspozíció ad egy kis intimszférát. Így nincs többé a másik ülésről ránk dőlő, alvó utas, ami cseppet sem hangzik rosszul. Ám arra, ha valaki köhög vagy tüsszög az utastéreben, még nem feltétlenül jelent megoldást ez az elképzelés.