Airbuson tesztelik a zéró emissziós hidrogénmeghajtást
Zéró emissziós repülőt építenek nemzetközi összefogással.

Az Airbus A380-as modelljéből építik meg a világ első hidrogénmeghajtású, alacsony emissziós repülőjét. Vajon mikor számíthatunk arra, hogy a személyszállítók mind hidrogénmeghajtásúak legyenek?
A ZeroE projekt első prototípusának látványterveit egy kisfilmben már bemutatta az Airbus. Ebből az látszik, hogy négy hidrogéntank lesz a gépen és egy hidrogénnel működő sugárhajtómű lesz a gép tetején a bal oldalon, plusz négy sima, hagyományos hajtómű. Az első tesztek majd nem a repülésbiztonságról szólnak, hanem azt vizsgálják, valóban zéró emissziós-e a hajtómű működése és a maga után hagyott kondenzcsík.
2026-ban jön a hidrogénmeghajtású Airbus
A jelenlegi tervek szerint 2026-ban szállhat fel az első hidrogénmeghajtású A380-as, és ha minden teszten jól vizsgázik a környezetbarát repülő, akkor 2035-ben elkezdik majd utasok szállítására használni. Azért ezt a nagy Airbus modellt választották a hidrogénes módszer tesztelésére, mert elég hely van benne az új, környezetbarát rendszer kiépítésére.
Az új technológiát részben az amerikai General Electric Passport turbinájára építik (közösen a francia Safran technológiai céggel): a -250 Celsius fok alatti hőmérsékletre lehűtött folyékony hidrogént egy speciális üzemanyag-rendszeren át juttatják el a hajtóművekbe már gáz halmazállapotban.
Ahogy látszik, világméretű az összefogás, hogy a légi közlekedés fenntartható, környezetbarát legyen, nemcsak kormányok, de egész iparágak tűzték ki célul, hogy egy-két évtizeden belül megvalósítsák a karbonmentes repülést. Ennek az első szakasza a holland Airbus hidrogénmeghajtású modelljének megépítése.