A tavalyi év nagy durranása volt Szabó Sarolta és Bánóczki Tibor animációs projektje, a Műanyag égbolt. A hétéves munka eredményeként született, felnőtteknek szóló alkotás nemcsak a hazai, hanem a nemzetközi filmes világban is egy igazi kuriózumnak számít. A tavaszi Propaganda-interjú óta a rendezőpáros számos filmfesztivált megjárt: 2023 utolsó állomása például a European Film Awards volt, ahol a Best European Animated Feature Film kategóriában kapott jelölést.
Fotó: Forum Hungary
Till Attila: Gondoltátok volna gyerekkorotokban, hogy pont animációs filmrendezők lesztek?
Szabó Sarolta: Messziről jutottunk ide. Én általánosban, ötödiktől kezdve régész szerettem volna lenni. Akkor jött be a történelem tantárgy és elkezdett izgatni, hogy mi az a történelem, kik vagyunk mi és hogy értünk el idáig.
Bánóczki Tibor: Én zoológusnak készültem. Kiemelt biológia tagozatra jártam középiskolában. Aztán egészen másfelé vitt az élet.
TA: Ha nem animációs filmrendezők lennétek, akkor mivel foglalkoznátok?
BT: Séf lennék. Minimum három Michelin-csillagos. (nevet)
SZS: A fotó felől érkeztem az animációba, szóval elég kalandos út vezetett idáig.
TA: Művészfilmes mércével nézve, a Műanyag Égbolt az év egyik legnagyobb durranása. Az alkotói folyamat során mikor kristályosodott ki bennetek, hogy a nézők is vevők lesznek rá?
SZS: Mindig reméltem, hogy történni fog valami a filmmel. Hogy egy fontos fesztiválon bemutatják és, hogy el tudjuk érni a közönséget is. Szerettem volna, ha annak a hét évnek a munkája eljut az emberekhez és elgondolkodtatja, megérinti őket.
Erről olvastál már? Rave bulik és vad poszterek: a TechnoCool-kiállítás a '90-es évek Magyarországára repít
TA: Mi volt az animációs film műfajának a legnagyobb kihívása?
SZS: Nagyon kíváncsiak voltunk, hogy mennyire sikerül betörni a magyar köztudatba. Néha inkább ellenünk dolgozott, hogy a Műanyag Égbolt egy felnőtteknek szóló, Magyarországon játszódó magyar sci-fi, ugyanakkor egy road movie és dráma, ami ráadásul animációs film. Az a missziónk, hogy a felnőtt közönségnek kinyissunk egy ajtót, hogy ráébredjenek: az animációs filmek ugyanúgy szólhatnak hozzájuk, mint az élőszereplősek.
TA: Voltatok olyan fesztiválokon is a filmmel, amik nem kifejezetten animációs filmfesztiválok. Hogy éltétek meg?
BT: Mindig mi voltunk a kívülállók. A fura csodabogarak. Élőszereplős filmek, zsánerfilmek animációs- és művészfilmek között is a határok között lebeg a Műanyag Égbolt. De nagyon jó volt ezt megélni.
TA: Mi volt a legexkluzívabb helyszín, ahova elutazhattatok a filmmel?
BT: Nem emelnék ki külön helyet. Ugyanolyan izgalmas volt a miskolci közönségnek vetíteni, főleg hogy a film bizonyos szakaszai ott játszódnak, mint Dél-Koreában egy egészen más kultúrában.
SZS: Nekem a Strasbourg European Fantastic Film Festival volt az egyik legváratlanabb élmény. Ott mindenki filmőrült. A versenyprogramjaik mellett mindenféle összeállításaik vannak és teltházasak a vetítéseik. Ugyanúgy beülhetsz egy hardcore művészfilm szelekcióra, mint egy egész éjszakán át tartó trash horror maratonra.
Fotó: Forum Hungary
TA: Nagyon időigényes animációs technikával készült a film. Kézzel, képkockáról képkockára rajzoltátok át a szereplőket, hogy a lehető legélethűbb legyen a mimikájuk. Szeretnétek még ezzel dolgozni vagy félreteszitek örökre?
SZS: Eddig minden filmünkben más technikával dolgoztunk. Mindegyiknél a téma, a sztori és az elmesélés stílusa hozta magával, hogy milyen vizualitást találtunk hozzá. Nem gondoljuk, hogy ezután örökké ilyen technikával dolgozunk vagy hogy a következő filmünk rotoszkóp lesz. Lehet, hogy soha többé nem csinálunk ilyet.
BT: Az animáció egy technokrata műfaj. A költségvetésből adódó technika meghatározza azt, hogy a film milyen lesz. Jelen pillanatban sokkal nagyobb kérdés, hogy egyáltalán lesz-e következő filmünk? És ha ez a film még nehezebb körülmények között fog készülni, mint a Műanyag Égbolt, akkor a technikát nem mi fogjuk választani, hanem a helyzet fog diktálni.
Fotó: Forum Hungary
TA: Ez most a legújabb kihívás?
BT: Mindig próbálunk egyszerre több ötletet fejleszteni, mert nem tudni, mikor adódik egy lehetőség. Vannak olyan projektjeink, amik normál költségvetést igényelnek, de van olyan is, aminél arra törekszünk, hogy minimálra vigyük vissza a filmkészítés körülményeit. Egy rendszeren kívüli filmet csinálni, ez izgat most minket a legjobban.
TA: Visszaköszön majd egyszer egy másik ország apokalipszise is a munkátokban?
SZS: A saját apokalipszisünket ismerjük a legjobban, ezért ezzel kezdtük.
BT: Elég volt ezt a történetet cipelni éveken át. Most valami másra vágyunk.
Ez is érdekelhet: Európa leginspirálóbb turisztikai célpontjai közé került a budapesti épület
Balról jobbra: Juraj Krasnohorsky, Sipos Orsolya, Bánóczki Tibor, Szabó Sarolta, Fülöp József.
Fotó: EFA photos by Sebastian Gabsch
TA: Van szupererőtök?
SZS: Bármikor nagyon jól tudok aludni. Ez a Műanyag Égbolt hét hosszú éve alatt sokat segített, mindig fel tudtam turbózni magam a következő napra. (nevet)
TA: És tériszonyotok?
SZS: Nekem lett mostanra.
BT: Nekem nem jött ki. Reméljük, nem is fog.
Kövessétek a közösségi csatornáinkat is, így nem maradtok le folyamatosan frissülő tartalmainkról: Drive Magazine néven ott vagyunk a TikTokon, az Instagramon, a YouTube-on és a Facebookon is!
- Rakpart-menti fauszodával lepné meg a strandolni vágyó budapestieket a Valyo ›
- 4 elhagyatott szellemváros Magyarországon, ha van elég bátorságunk ›
- 6 kihagyhatatlan filmes helyszín, ami minden filmrajongót inspirálhat ›
- Ha kimaradt a nyaralás: 5 film, amit ha megnézel, garantáltan jobb kedved lesz ›
- 5 film a Netflixen, ha a kanapéról járnád be a világot ›