Újra várnak a múzeumok! – Budapesti kiállítások

Óvatosan, maszkban, de érdemes megközelíteni a kiállításokat.

Fotó: Robert Capa Központ

Bár pár hónapra el kellett búcsúznunk az élő múzeumlátogatástól és csak virtuálisan vehettük igénybe egy-egy intézmény körbevezetését, most végre újra megnyitották a kapuikat az múzeumok.

CAPA105 (Budapest Park)

A 105 képből álló konténerinstalláció egyedi formában mutatja be a Friedmann Endreként született Robert Capa életművét. Konténerkiállítással és Robert Capa kedvenc időtöltésének, a kádban olvasásnak interaktív installációjával nyitja nyári szabadtéri kiállítását a Capa Központ a Budapest Parkban. A kiállítás 105 képen keresztül a világhírű, magyar származású fotóriporter tevékenységébe, valamint privát életébe is betekintést enged.

A kiállítás megtekinthető:
2020. július 29. – 2020. szeptember 30.
a Budapest Park nyitvatartási idejében.
Külső helyszín: Budapest Park (1095 Budapest, Soroksári út 60.)

Ragyogj! – Divat és csillogás (Kiscelli Múzeum)

Fotó: Kiscelli Múzeum

Erzsébet királyné esküvői ruhájának uszálya, Medveczky Ilona fellépőruhája vagy a USE designer darabjai mind csillognak és mind mást jelentenek. Az öltözék az emberi kommunikáció egyik természetes eszköze, önmagunk megkülönböztetésének igénye a divat egyik mozgatórugója. Ami különleges értéket képvisel vagy csillog, az pedig biztosan magára vonzza a tekinteteket.

A kiállítás megtekinthető:
2019. július 11. - 2020.szeptember 06.
Kiscelli Múzeum – Fővárosi Képtár
1037, Budapest Kiscelli utca 108.

Dürer kora (Szépművészeti Múzeum)

Fotó: Szépművészeti Múzeum/ Dürer

A Szépművészeti Múzeum közel 9000 darabos nemzetközi rajzgyűjteményének jókora részét a korai német rajzok teszik ki. A tárlatra a gótika világától a reneszánsz korszakon át a manierizmus időszakáig ívelő két évszázadban német nyelvterületen készült művekből válogattak a kiállításhoz. E kompozíciók mellett a német reneszánsz virtuóz grafikusművésze, Albrecht Dürer néhány réz- és fametszetét is megnézheted, így összesen 54 művel találkozhatsz a Dürer és kora kiállításon.

A kiállítás megtekinthető:
2020. június 20. - október 18.
Szépművészeti Múzeum
1146 Budapest, Dózsa György út 41.


Közös időnk '89-90 (Nemzeti Múzeum)

Fotó: Fortepan/ adományozó: Szitakri

Magyrország történelmének egyik legmeghatározóbb egy éve volt az 1989-90-es rendszerváltás. A Kádár-rendszer diktatúrájának évek óta tartó felpuhulása – a hazai, valamint a környező szocialista országokban bekövetkező ellenzéki mozgalmaknak, illetve a Szovjetunióban zajló gorbacsovi reformoknak köszönhetően – ebben az időszakban érte el tetőpontját, és rendkívüli politikai, társadalmi, valamint életmódbeli változásokat idézett elő. A Magyar Nemzeti Múzeum Közös időnk '89-90 című kiállítása e folyamatról kíván megemlékezni, a rendszerváltoztatás koráról, amelyet tágabb időben és térben értelmezünk.

A kiállítás megtekinthető:
2020. febr. 28-tól 2020. aug. 30.
Magyar Nemzeti Múzeum
1088 Bp.,
Múzeum Krt. 14–16.

Kurt Tong: Combing for Ice and Jade (Mai Manó Ház)

Fotó: Kurt Tong / Mai Manó Ház

A kínai művész, Kurt Tong, a egykori dakjájának állít emléket, ahogy írja: „A 87 éves Maknak íródott szerelmeslevél, aki közel 40 éven át dolgozott a családunknak. Neme miatt választási lehetőségek nélkül indult az életben, és már nyolcéves korában ő lett testvérei első számú gondozója. Húszas évei elején a számára elrendezett kényszerházasság elől menekülve „megfésülködött", és családját hátrahagyva Hongkongba ment." A történek történelmi háttere bonyolult és összetett, de jól megmutatja az akkori Kína társadalmi változásait: a 19. század végére a selyemkereskedelem révén Dél-Kínában számos nő vált anyagilag függetlenné. Sok lány viselte ekkoriban hosszú fonatban a haját jövőbeli házasságáig, az asszonyi elköteleződés hiányának jelképeként. A császárkori Kína omladozni kezdett, és az országban eluralkodott a bizonytalanság, néhány fiatal nő úgy döntött, végleg megtartja függetlenségét – ők lettek a fésülködő hajadonok. (Innen a kiállítás címe, magyarul kb.: Fésülködés jégért és jádéért.) Választott életformájuk felvételekor beavatási szertartáson vettek részt, amelynek során eperfaleveles fürdőt vettek, és egy nőtársuk megfésülte őket. Fogadalmat tettek, amely a tisztaság megtartása mellett az is kimondta, hogy a fésülködő hajadon ettől kezdve szülei iránt sem tartozik kötelességekkel. A beavatott hajadonok hosszú varkocsban hordták a hajukat, világos, bő felsőt és sötét pantallót viseltek. A férfiaktól független életnek azonban voltak árnyoldalai. A fésülködő hajadon hajlott korában, meghalni sem költözhetett haza a családjához, ezért az egymást nővérként tisztelő sorstársak otthonokat alapítottak, ahol halálukig gondját viselték egymásnak. A 20. század elején, a császárság bukása után a selyem kereskedelme drasztikusan visszaesett, és a fésülködők többsége munka nélkül maradt. Sokan keltek útra, hogy Délkelet-Ázsia különböző részeiben dajkaként vagy háztartási alkalmazottként vállaljanak munkát.


A kiállítás megtekinthető:
2020. augusztus 19. – október 25.
Magyar Fotográfusok Háza – Mai Manó Ház
1065 Budapest, Nagymező utca 20.

AMI MÉG ÉRDEKELHET