Bringatúrák a négy égtájon

Fedezzük fel Európa gyönyörű tájait két keréken!

Fotó: Shutterstock

Hideg-meleg, lapos vagy meredek, nyugat és kelet „határa” – bemutatunk négy kerékpártúrát, amelyek a világ legszebb helyein kanyarognak. A kérdés csak az, mennyire szeretünk kimozdulni a komfortzónánkból.

Ókori kalandozás Pugliában

Otranto, Puglia

A tetszőlegesen végtelen hosszúra nyújtható túrán Olaszország délkeleti részéből, Alberobellóból indulunk. A település legendás trullói, a mindenféle kötőanyag nélkül készült kis „fordított fecskefészek” kőházak egy egész napra is elrabolhatnak minket, pedig még aznap el kell jutnunk az Adriai-tenger partjára, a sziklára épült Polignano a Maréba. Innen Monopolin keresztül érünk majd Ostuniba, amelyet biztosan felismerünk ragyogó fehér falairól és vakító lépcsőiről. A szűk sikátorokat elhagyva Lecce városától keletre érintjük az erődítménnyé változtatott falut, Acayát, hogy azután eljussunk Grotta della Poesiához, a világ tíz legszebb természetes medencéje közé választott képződményhez. Ha kipihentük magunkat a bivalymozzarella, a rukkola és a limoncello segítségével, folytathatjuk utunkat a part mentén a világörökség részét képező Otranto felé. Ez túránk legdélibb pontja, egy lélegzetelállító mediterrán város csodálatos kulturális örökséggel. Innen még teszünk egy kis kitérőt a görög hatást őrző GrecìaSalentina felé, hogy végül Leccében fejezzük be utunkat. Napi nagyjából 40–50 kilométer tekeréssel érdemes tervezni, de nem árt ráhagyni pár plusz napot – csak úgy ejtőzni.

• Távolság: 230 km
  • Szintemelkedés: 1450 m
  • Technika: 2
  • Időtartam: 5–7 nap

Vizek között Litvániában

Nida, Litvánia

A túra a Balti-tenger partjáról, Klaipédából indul, majd egész az Oroszországhoz tartozó Kalinyingrádi terület határáig kell gurulni a Kur-földnyelven, amely a Balti-tengert és a Kur-öblöt választja el egymástól, közel 100 km hosszan (ennek a fele esik Litvániára). Nidából átkompozunk Rusné szigetére, amely a Nemunas-folyó deltájában található. Miközben Észak-Poroszország történelmi városaiban teszünk időutazást, egy, a Ramsari egyezmény által védett természeti környezetben tekerhetünk – aszfalton és földúton. A Litvániára jellemző lenyűgöző mocsárvilág, tavasszal és ősszel a költöző madarak milliói, zöldellő ligetek, homokdűnék keretezik utunkat. Az apró halászfalvak színes házai, a Balti-tenger türkize és a mindenhol előbukkanó víz biztosan eltereli a figyelmünket a kilométerekről, s a végén sajnálni fogjuk, hogy milyen gyorsan elfogyasztottuk azokat. Mivel Litvánia nagy része lapos, szinte nulla emelkedéssel kell számolni, viszont a szél nehezítheti a tekerést.

• Távolság: 180 km
  • Szintemelkedés: 62 m
  • Technika: 1
  • Időtartam: 3–4 nap

Macedón terepes kihívás

Fotó: Shutterstock

Ezen a kétnapos túrán végre a lovak közé csaphatunk. Míg első nap kellemesen bemelegszünk, a másodikon már a combizmainkat is használni kell. Ide mindenképpen hegyi kerékpárral érkezzünk, akár hagyományos, akár e-bringa mellett döntünk. A Šar-hegység Észak-Macedónia és Albánia között emelkedik, legmagasabb csúcsa 2748 méteres, de mi csak 2010 méterig fogunk feltekerni. Az első napon a Szkopjétól nem messzi Šapkából indulunk, és a Lesnica völgyében haladva csodáljuk meg a vízeséseket, a fölénk magasodó csúcsokat, a fenyőerdőket és a Pena folyó forrásait. Ezen a kisebb körön összesen 34 km-t tekerünk, 900 méter szintemelkedéssel. Másnap, immár bemelegedve, a Polog-völgyön keresztül tekerünk el a vrutoki, folyóparti étteremig, miután a színes erdőben és a hullámzó erdei utakon megcsodáltuk az újabb vízeséseket. Aznap 80 km vár ránk, 1400 m szintemelkedéssel, ami már határozott sportértékkel bír.

• Távolság: 114 km
  • Szintemelkedés: 2300 m
  • Technika: 3
  • Erőnlét: 3
  • Időtartam: 2 nap

Felfedezőtúra a Fekete-erdőben

Fotó: Shutterstock

Ki ne tette volna már fel magának a kérdést, hogy ugyan honnan eredhet a Duna? Nos, ha a saját szemünkkel látnánk, akkor kezdjük a túránkat a donaueschingeni kastélyparkban, ahol a jelképes forrás található (itt egyesül Dunává két patak, a Breg és a Brigach). Innen 66 km hosszan követjük az eleinte csak keskenyen folydogáló, majd egyre erősödő folyót, utunk sziklás, zöld völgyekben, békés városkákon vezet át. A beuroni kolostorig számos vár és kastély is szembejön majd, miközben a keskeny szurdokokban hullámvasutazunk fel és le. Beuronban ezután vonatra szállhatunk, amely visszavisz a szépséges forráshoz – hogy még egyszer megnézzük, honnan indul az éltető vizünk.