Tudtad, hogy a repülők nehezebben szállnak fel a felmelegedés miatt?

A környezeti változások miatt kisebb súllyal repülhetnek majd a gépek.

Fotó: Shutterstock

A globális felmelegedés megnehezíti a repülőgépek felszállását bizonyos repülőtereken. De mit is jelent ez, és veszélyesebb-e ettől a repülés?

Minél magasabb a levegő hőmérséklete, annál hosszabb távolságra van szükségük a repülőknek a felszálláshoz, vagyis a gépeknek a kifutópályán nagyobb távolságot kell megtenniük, hogy elérjék a felszálláshoz szükséges gyorsaságot. Ráadásul így az is több időbe telik, hogy a repülő elérje a megfelelő repülési magasságot.

Nehezen gyorsulnak a gépek

Fotó: Unsplash

A CNN egyik cikke szerint azok a repülőterek vannak a legjobban kitéve a felmelegedés káros hatásainak, amelyek magasan helyezkednek el, és még meleg is van, ugyanis ahhoz, hogy a gép leküzdje a gravitációt az kell, hogy elegendő felhajtóerőt tudjon teremteni. Meleg időben és ritka levegőn ez a folyamat tovább tart, ráadásul a hegyekben sokszor rövidek is a kifutópályák. Ahogy a levegő felmelegszik, úgy tágul, így csökken a repülőgépet felfelé lökő részecskék száma, vagyis a felhajtóerő nem elegendő a gép felemeléséhez. A másik probléma az ellenszél, amely a kifutópályák mentén, évtizedenként 2,3 csomóval csökken, márpedig az ellenszél is segíti a gépeket felszállás közben. A kutatások azt bizonyítják, hogy a szél lelassulásáért is a globális felmelegedés a felelős.

A könnyebb repülő lehet a megoldás

Paul Williams, a brit Readingi Egyetem légkörtudományi professzora és csapata 10 görög repülőteret vizsgált: az adatok az 1970-es évektől napjainkig megmutatják, hogy évtizedenként 0,75 fokot melegedett a levegő, tehát a felmelegedés miatt évről évre 127 kilóval (ez kb. egy utas és a bőröndje súlya) könnyebbnek kellett lennie a gépeknek ahhoz, hogy biztonságosan fel tudjanak szállni a görögországi szigetekről.

Williams azt állítja, ha egy repülőgépnek 20 fokban 1981 méternyi futópályára van szüksége, akkor 40 fokban 2499 méternyire.

Mivel a hegyekben, kis szigeteken található rövid kifutópályákat a körbeépítés vagy a természetes környezet miatt nem lehet meghosszabbítani, a repterek földi személyzetének majd mérlegelnie kell, hogy milyen súllyal engedik felszállni a gépeket. Amennyiben túl meleg van és nem lenne biztonságos a felszállás, dönthetnek úgy, hogy 1-2 utast nem engednek fel a járatra.

AMI MÉG ÉRDEKELHET