Hamarosan használhatjuk az 5G-t repülőn – Fontos tudnivalók!

Az EU-ban utazók jövő nyártól telefonálhatnak 5G-vel a repülőn.

mobil repulo
Fotó: Shutterstock

Néhány hónapja írtunk arról, miért fontos a repülőn a a repülőgép módot használni, pontosabban, mihez vezethet, ha megzavarjuk a mobilhálózattal a repülőgépek műszereit. Most azonban az az érdekes helyzet állt elő, hogy az Európai Bizottság engedélyezte az európai repülőgép társaságoknak, hogy a gépeik fedélzetén az utasok használják az 5G hálózatot. Mikortól lesz elérhető az 5G és mit kell tudni a repülős használatról? Olvass tovább!

Az Európai Bizottság múlt év végén úgy döntött, engedélyezi, hogy az Unió légitársaságainak – ugyan lassabb adatletöltés mellett –, hogy a repülőgépeken 5G-technológiát kínáljanak a szolgáltatásaik között.

Az Európai Unió tagállamainak 2023. június 30-ig kell biztosítaniuk az 5G-s frekvenciasávokat az utasok számára.

Ez azt jelenti, hogy nyártól repülés közben is használhatjuk az mobiltelefonunk minden funkcióját, mintha a földön lennénk, csak valószínűleg nehezebben, lassabban töltődnek be majd a képek, hangok. Thierry Breton, az Európai Bizottság belső piacért felelős biztosa szerint az 5G innovatív szolgáltatás lesz, ami megkönnyíti az emberek életét, és hozzájárulhat az európai vállalatok növekedéséhez is. Nem kell egy több órás vagy akár félnapos repülőút alatt lemondanunk a kommunikációról a családtagjainkkal, a kollégáinkkal vagy az üzletfeleinkkel, mert folyamatos lesz a mobilkapcsolat a repülés alatt.

Fotó: Shutterstock

Miért volt eddig szükség a repülési módra?

Angolul flight mode-nak vagy airplane mode-nak, magyarul repülőgép módnak nevezzük azt az állapotot, amikor az mobil be van kapcsolva, de mindenféle jel vételét és sugárzását megszüntetjük rajta a beállítással. Tehát a mobil működőképes, de nem érzékel wifit és mobilhálózati jeleket. Repülőgép módban a mobil nem fogadja azokat a rádiójeleket, amelyek lehetővé teszik szöveges üzenetek küldését, fogadását, vagy hívások kezdeményezését, fogadását, valamint nem tölt be weboldalakat vagy webalapú e-maileket (például Gmail), illetve semmiféle adatot nem tud letölteni. Eddig például, ha a beszállókártyát nem mentettük le a tárcánkba, vagy a dokumentumok közé, akkor e-mailből nem tudtuk letölteni repülés közben, hogy megnézzük. Repülés előtt eddig mindent le kellett mentenünk – zenéktől kezdve a cikkeket át a filmekig –, hogy repülőgép módban elérhetőek legyenek számunkra. Nos, erre nyártól nem lesz szükség.

A wifi, a Bluetooth, a hanghívás, a 3G, 4G és (az EU-n kívül) az 5G adatátvitele mind a rádiófrekvencia-spektrum különböző részeit használják, amelyek mind szükségesek a repülési navigációhoz is. Ezt úgy kell elképzelni, mintha hallgatnál egy fm rádióadást, ami nem jön be tisztán, mert ugyanannyira hallod a másik csatornát is, így egyik sem teljesen jól kivehető. Amerikában egyébként ez még mindig megoldatlan, hiszen ott más frekvenciákat használnak a repüléshez, és ott bizony még mindig nagyon bezavarhatnak a repülőgép-navigációba a mobilhálózatok. Az Európai Unióban a többi frekvenciát (3G, 4G) ezentúl is fenntartják a repülős navigációnak, az 5G azonban elérhető lesz az utasoknak.

AMI MÉG ÉRDEKELHET