Évtizedeket kellett várni, hogy a biztonsági öv életeket mentsen

Évtizedekig kezdetleges megoldásokat használtak az autógyártók, majd jött Nils Bohlin, és milliókat mentett meg a ma is ismert biztonsági övével.

biztonsági öv
Shutterstock

Ma már minden autó alaptartozéka a hárompontos biztonsági öv, sőt az egész világon bírságra számíthat, aki nem köti be magát. De kinek köszönhető a modern biztonsági öv? És miért nem olyan, mint a repülőkben?

Az előd

Egy angol mérnök, George Cayley találta fel a mai biztonsági öv elődjét – a vitorlázórepülésért rajongó mérnök a 19. század közepén már kétpontos övvel rögzítette magát a repülőben, hogy a pánt a repülés közben az ülésben tartsa őt.

Az Egyesült Államokban már 1930-ban be szerették volna bevezetni a kötelező biztonsági övet az autókban; végül a kétpontos öv, más néven a deréköv jelent meg az járművekben, de csak 1958-ban, a svéd Saab volt az első gyártó, ahol már alapfelszerelésként volt jelen a biztonsági öv.

A kétpontos öv ugyan védett valamit de nem eleget, ráadásul az autósok sem vették túl komolyan. Végül évtizedek teltek el úgy, hogy öv nélkül vagy kezdetleges megoldásokkal gyártották az autókat.

Az Volvo mérnöke megoldotta

Egy svéd mérnök, Nils Bohlin fejlesztése volt a hárompontos biztonsági öv, ami az utast már az öl-váll pánttal fixálja a mozgó járműben.

Előtte a repülőgépeken most is használt kétpontos övet használták, ami ugyan megakadályozta, hogy a balesetet szenvedő utasok kirepüljenek az autóból, de sokszor súlyos sérüléseket okozott.

Érdekesség, hogy Bohlin éppen a már említett Saabtól igazolt a Volvo csapatához, és egy olyan, valóban biztonságos biztonsági övet szeretett volna kifejleszteni, ami teljesen az üléshez „szegezi" az autóban utazókat.

A találmányát végül már 1959-ben bemutathatta: sorozatgyártásba került a Volvo PV 544, melyben már alapfelszereltség volt a jóval biztonságosabb hárompontos biztonsági öv.

Pilótaöv vagy ipszilon?

Shutterstock

Az új biztonsági övnél az is fontos szempont volt, hogy az autóvezetőnek legyen kényelmes mozgástere, hogy irányítani tudják az autót, valamint legyen kényelmes és minden testmagasságra alkalmazható legyen. Bohlin először a pilóták négypontos biztonsági övével kísérletezett, de az túlságosan lefogta a sofőröket – egyébként a versenyautókban ilyen a biztonsági öv mai napig –, majd az Y-öveket is vizsgálta, de végül a ma is használatos derék-váll biztonsági öv vált be.

A babák és a kisgyermekek autós ülésében most is a szorosra húzott ötpontos biztonsági öv a szabályos és biztonságos.

A Volvo a szabadalmát az egész világon elérhetővé tette az autógyártók körében.
AMI MÉG ÉRDEKELHET