Fontos egészségügyi oka van, hogy a repülők hidegek

Ismerős az érzés, amikor nyáron is vacogsz a repülőgépen?

Fotó: Shutterstock

Nyáron zokni, kendő, télen pulóver és sál – ha fázós vagy, biztosan észrevetted, hogy télen-nyáron hűvös van a repülőkön, éppen csak egy kicsit hidegebb, mint amilyen komfortos lenne. Most kiderül, miért van ez!

Akár hiszed, akár nem, pont azért van hűvös a gépen, hogy kellemesen érezd magad repülés közben. És nem azért mert leizzadva több bőrönddel, kézi poggyásszal rohansz a beszálló kapuhoz, hanem fiziológiai oka van. Kiderül, hány fok a normális a gépen és azt is eláruljuk, ki állítgatja a termosztáton a hőfokot.

20 fok lett, maradhat?

Fotó: Getty Images

A nemzetközi minőségbiztosítási szervezet, az ASTM International vizsgálta a repülőn utasait, pontosabban a hajlamukat az ájulásra, hiszen sokan érzékenyek a nyomásváltozásra. A kísérletek alatt azt találták, hogy van összefüggés a levegő hőmérséklete és a légnyomás testre gyakorolt hatása között. A meleg levegőben és hypoxia (oxigénhiány) esetén hajlamosabbak az utasok az ájulásra. Tehát ha a szervezetünk nem kap elég oxigént, plusz még nagy a kabinnyomás is, akkor rögtön jelez szédüléssel, gyengeséggel vagy rosszabb esetben ájulással, és amennyiben meleg van, ez nagyobb eséllyel következik be, hűtéssel pedig elkerülhető.

Biztosra mennek

Mindenkinek más a hőmérséklete és hőérzete, ezért az a biztos, ha alacsony hőmérsékletet állítanak be. Érthető, hiszen mindenkinek jobb, egyszerűbb felvenni még egy felsőt, mint elájulni, nem igaz?

Általában 22-24 fok van a repülők utasterében, ami fázósaknak hideg lehet, de azoknak sem lesz melege, akik egyébként mindenhol izzadnak.

Attól függően, mennyit mozognak a stewardessek és az utasok (ha többet mászkálnak, akkor érthető módon az ő testhőjük nő), az utas kísérők állíthatják a repülő belső hőmérsékletét, bár általában a termosztát a pilótafülkében található, ma már sok repülőn van egy panel a stewardessek részén is. Egyelőre nincsen szabály vagy előírás arra vonatkozóan, hogy hány foknak kell lennie a repülőkön, pedig a légiutas-kísérők szakszervezete már próbált erre általános szabályt megfogalmazni, de nem fogadták el.

AMI MÉG ÉRDEKELHET