Hova utazhatunk idén nyáron?

Bárhova! A hogyan-t pedig eláruljuk 2021-es utazási kisokosunkban.

Fotó: Getty Images

Megint egy nyár, amikor semmi sem biztos, amikor minden napról napra változik, és bár nagyon várjuk a vakációt, talán soha nem volt még annyira körülményes megszervezni, mint 2021 nyarán. Ebben az infóáradatban szeretnénk eligazítani az utazni vágyókat.

Szabadság és drágulás

2021-ben 15-20%-kal drágulnak a belföldi utazások: nemcsak a szálláshelyek napidíja, hanem az élelmiszerek és szolgáltatások ára is növekszik. A vírusveszély miatt rengeteg vendéglátós elhagyta a pályát, és csak a korábbinál magasabb fizetésért menne vissza a turizmusba – ami meglátszik majd az árakon is. A hazai vendéglátók és szállásadók azonban nagyon óvatosak az áremeléssel, hiszen nem akarják elriasztani és elveszíteni a magyarokat, akik így ugyanakkora összegért esetleg külföldre mennek majd pihenni. Mindeközben jelen pillanatban is mindenki arra vár, hogy kiderüljön, hova és milyen feltételekkel utazhatunk oltottként vagy oltás nélkül. A családokra milyen anyagi és logisztikai terhet ró, hogy a gyerekeket tesztelni kell? Hol van véletlenszerű tesztelés a határon, és mi történik, ha az oltásunk ellenére pozitív tesztet produkálunk a reptéren? Ilyen és ehhez hasonló kérdések kavarognak mindannyiunk fejében, így a magyarok által legkedveltebb desztinációk kapcsán összeszedtük az aktuális információkat.

Angol nyelvű oltási igazolás

Sajnos a magyar védettségi kártyának nem vesszük hasznát külföldön, utazáshoz szükségünk lesz egy hivatalos idegennyelvű verzióra, amelyet az oltóorvos állít ki a vakcinaadatlapunk alapján (ez egy kartonlap, amit oltáskor adtak, és szerepel rajta a vakcina sorszáma, valamint hogy mikor, milyen oltást kaptunk). A második oltás beadása után el kell telnie 14 napnak a beutazásig, és minderről angol, francia, német, olasz, spanyol vagy orosz nyelven kiállított oltási igazolást kérnek több országban is. Ezt az adatlapot a turizmus.com oldaláról le lehet tölteni és elvinni az orvoshoz. Az angol-magyar kétnyelvű nyomtatványt pedig innen tölthetjük le.

Görögország

Görögországban május közepén indult el a turistaszezon, és mi magyarok is utazhatunk a csodás görög tengerpartokra, de ehhez nem elég a védettségi igazolvány: követelmény, hogy a második oltásunk után minimum 14 nappal lépjünk az országba – viszont legalább nem nézik, milyen oltásunk van. Ha nem kaptunk semmiféle vakcinát vagy gyerekkel utazunk, akkor friss, 72 óránál nem régebbi negatív PCR-tesztet kell felmutatunk. Sőt, ha országon belül (szárazföld-sziget vagy sziget-sziget) szeretnénk utazni, akkor is kérik a görögök az igazolásokat, hogy nem terjesztjük-e a vírust. 5 év alatti gyerekek beutazásához nem kell negatív PCR-teszt. Az országba érkezőket véletlenszerűen letesztelik a határon, és akinek pozitív lesz a gyorstetsztje, annak és kontaktjainak karanténszállodába kell mennie – ezt a görög állam fizeti. A betegségen átesett utazók védettségéről idegennyelvű orvosi igazolást kérnek, ennek részleteiről a Konzuli Szolgálat oldalán informálódhatunk. Az utazáshoz regisztrációra van szükség.

Törökország

Kappadókia

Szerencsére Törökország ennél megengedőbb: május 11-től a magyar állampolgárok korlátozás (negatív teszt, kötelező karantén) nélkül léphetnek be az országba, amennyiben rendelkeznek a koronavírus elleni védettséget igazoló, a magyar hatóság által kiállított, érvényes igazolvánnyal – vagyis a törökök az összes itthon használt vakcinatípust elismerik. Szabályozásuk szerint a védettségi igazolvánnyal rendelkező személyekkel együtt utazó, oltással nem rendelkező 18 év alatti gyermekek is korlátozás nélkül léphetnek be az országba. Ezzel együtt a nyaralás lefoglalása előtt a Konzuli Szolgálat oldalán mindenképp tájékozódjunk, és beutazás előtt ne felejtsük el a beutazási regisztrációt sem.

Málta

Máltán választhatunk, hogy beutazáskor letöltjük a 14 napos karantént vagy viszünk 72 óránál nem régebbi negatív PCR-tesztet. A megérkezéskor két regisztrációs adatlapot kell leadni a repülőtéren: kötelező a kitöltött Passenger Locator Form (PLF) és a Public Health Travel Declaration Form leadása, ezeket a reptér honlapjáról le tudjuk tölteni. Málta csak az Európai Unió által elismert oltásokat fogadja el belépéskor, és azt is a második oltástól számított két hét elteltével, hivatalos idegennyelvű igazolással megerősítve.

Egyesült Arab Emírségek, Dubaj

Az Emírségen belül nagyon változóak országonként a szabályok, ráadásul elég gyorsan módosulnak is. Az utazásunk szervezése közben mindenképp nézzük meg a Konzuli Szolgálat friss információit vagy a dubaji turisztikai oldalt, mert egyelőre csak a „zöld országok" oltottai utazhatnak szabadon. Magyarországi turistaként érkezéskor kötelező a PCR-teszt és egy ötnapos karantén, majd újabb PCR-teszt pedig a 4. napon. Könnyebbség, hogy a 12 éves kor alatti beutazóknak, valamint a közepes és súlyos fogyatékossággal élőktől nem kérnek tesztet.

Olaszország

Fotó: Unslpash

Cinque Terre, Olaszország

2021. július 30-ig speciális utazási szabályokat vezetett be az olasz kormány: a Magyarországról Olaszországba beutazó személy (függetlenül attól, hogy van-e védettségi igazolványa vagy sem) köteles negatív tesztet bemutatni. A beutazáshoz a belépés előtt legfeljebb 48 órával elvégzett negatív PCR- vagy AG-antigén gyorsteszt szükséges. Ha nincs negatív tesztünk, akkor tíznapos járványügyi megfigyelés és karantén vár ránk egész Olaszországban. Akár csoportos, akár egyéni vagy családi utazásra megyünk Itáliába, ezt az elektronikus adatlapot ki kell tölteni. Július 30. után pedig tájékozódjunk a Konzuli Szolgálat oldalán az új fejleményekről.

Ciprus

Ciprus elfogadja a nyugati vakcinák mellett a Sputnik V és a Sinopharm oltást is, amennyiben igazolni tudjuk, hogy mindkét oltást megkaptuk. Ebben az esetben szabadon mozoghatunk a szigeten, karantén-kötelezettség nélkül. A szigetország a magyaroktól elfogadja a védettségi igazolványt, a magyar nyelvű oltási igazolással együtt. Az oltási igazolást attól a naptól fogadják el, amikor az utas megkapta a második oltást (az egydózisú oltásoknál az oltástól számított 14. naptól). A 18 év alatti utasokat a szülőknek/kísérőknek formanyomtatványban kell regisztrálniuk. A 12 év alattiak teszt- és oltáskötelezettség nélkül utazhatnak be az országba.

Horvátország

Trogir, Horvatország

A Magyarország és Horvátország között létrejött kétoldalú megállapodásnak köszönhetően jelen pillanatban Horvátország elfogadja az összes magyarországi Covid elleni oltást. Azonban nem a magyar védettségi kártyát kérik az oltottság igazolására, hanem az oltási papírt, és csak akkor léphetünk be az országba, ha már legalább két hét eltelt a második oltásunk után. A 7 évnél fiatalabb gyerekek karantén-kötelezettség nélkül léphetnek az országba, az ennél idősebbek azonban csak egy darab 48 óránál nem régebbi, negatív PCR-teszteredménnyel nyaralhatnak. Elfogadják ugyanakkor a 11 napnál régebbi és 180 napot nem meghaladó (Covid) gyógyulási igazolást is, és az olyan orvosi igazolást, amely a gyógyulásról és az oltás első dózisának felvételéről szól. Másik megoldás, hogy vállalni kell a 10 napos karantént, vagy saját költségen elvégeztetni a tesztet az érkezéskor, majd önkéntes karanténba vonulni az első negatív tesztig. (Friss infókért mindig keressük fel a Konzuli Szolgálatot!)

Montenegró

Magyarország állampolgárai korlátozás (negatív teszt, kötelező karantén) nélkül léphetnek be Montenegróba, ha rendelkeznek az oltást igazoló védettségi igazolvánnyal. Ha az utazó nincs beoltva, akkor:

• csak 72 óránál nem régebbi negatív PCR-tesztet vagy
  • 30 napnál nem régebbi, laboratóriumban készített pozitív antitest-tesztet vagy
  • 90 napnál nem régebbi védettséget (régebbi covid-fertőzés után) igazoló papírt kell bemutatnia, amelyben dokumentálták, hogy 90 napon belül volt pozitív PCR-tesztje az utasnak.

A tesztkötelezettség az 5 évesnél fiatalabb gyermekekre nem vonatkozik. Montenegróban nincs szükségünk egészségügyi regisztrációra, további utazási információkról pedig itt is a Konzuli Szolgálat honlapján tudunk érdeklődni.

Spanyolország

A spanyolok számára mi még mindig magas kockázatú országnak számítunk, úgyhogy mindegy, hogy kaptunk-e oltást vagy sem, be kell mutatnunk egy 72 óránál nem régebbi negatív PCR-tesztet, ha náluk szeretnénk nyarlani. A teszt eredményét igazoló dokumentumnak spanyol, angol, francia vagy német nyelvűnek kell lennie. Remélhetőleg heteken belül változik majd ez a szigorú korlátozás is, addig pedig azt javasoljuk, aki spanyol honba vágyik, folyamatosan ellenőrizze a konzuli tájékoztatást.

Ausztria

Hallstatt, Ausztria

Ausztriába 22 nappal az első vakcina beadása után lehetséges a beutazás, ezzel az igazolással 3 hónapig léphetünk be karantén nélkül. Ha viszont már a második oltást is megkaptuk, úgy 6 hónapra bővül a "belépési engedélyünk" a szomszédos országba. Azoknak, akik nincsenek beoltva, negatív tesztet kell bemutatniuk: 72 óránál nem régebbi PCR-t, vagy 48 óránál nem régebbi antigén-tesztet. Ausztria egyelőre a keleti vakcinák közül a Sinopharmot fogadja el, a Sputnik V engedélyeztetése folyamatban van. Indulás előtt itt is ellenőrizzük a Konzuli Szolgálat frissített Ausztriára vonatkozó honlapját.