Már az 1000 km/h-s sebességgel kacérkodik a kínai mágnesvonat

mágnesvonat

A szintén kínai Maglev mágnesvonat - Fotó: VCG / Getty

A China Aerospace Science and Industry Corporation (CASIC) a napokban elárulta, hogy halad legújabb projektje: a tesztelés alatt álló rekordgyorsaságú vonatnak sikerült elérnie a 623 km/h-s sebességet, amire eddig még nem volt példa.


A többek között űrhajókkal és földi közlekedési eszközökkel foglalkozó CASIC állami tulajdonú vállalat a közelmúltban egy egyedülálló projektre koncentrált, a T-Flight nevű mágnesvonatra. A két kilométer hosszú vákuumcsőszakaszban közlekedő járat a kínai Shanxi tartományban húzódik, a CASIC beszámolója szerint pedig a tesztidőszak alatt mért 623 kilométer per órás sebesség a legnagyobb, amit valaha egy kötöttpályás jármű elért.

A T-Flightnak még a japán L0 sorozatú vonat gyorsaságát is sikerült felülmúlnia, aminél tavaly 603 km/h-s sebességet mértek.

Nyugatra található szomszédainknál is új projekt készül: 15 év után új, nagysebességű vasúthálózat épül a szomszédban

Hogyan működik?

Az elnevezés már sejteti, hogy a jármű vonórendszere mágnesek segítségével tolja fel a vonatot a sínekről és hajtja azt előre. Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy a vonat pár milliméterrel a sínek fölött lebeg, és lényegében egy légpályán halad.

Ennek a mechanizmusnak az előnye, hogy a mágnesvasút gyorsabban és csendesebben képes közlekedni, mint hagyományos társai, de mivel működése nem jár károsanyag-kibocsátással, ezért a környezetnek is kedvez.

Míg a súrlódás csökkentése is hozzájárul a gyorsasághoz, addig az az alacsony vákuumú cső, amin keresztülhalad a jármű a légellenállás mérséklésével is növel a sebességen.

Ez előtt világszerte összesen hat mágneses vasút létezett: három Kínában, kettő Dél-Koreában és egy Japánban.

Japánban egy másik járatot is érdemes kipróbálni: A bámulatos luxusvonatút, amin egyszerre csak 20 ember vehet részt

A CASIC elvileg a mágnesvasúttal a belföldi repülőjáratoknak szeretne egy egyenértékű, de akár jobb alternatívát teremteni.

A technológia egyébként nagyon gyorsan fejlődik. A CASIC vonata 2022-ben például még „csak” 130 kilométer per órával tudott közlekedni, a legutóbbi kísérlet idejére viszont sikerült megnégyszerezni ezt a sebességet.

A cég azóta azon dolgozik, hogy hogyan tudnák elérni az 1000 km/h-s sebességet. Mindezt már a következő tesztfázisban megpróbálhatják, amelyhez 60 kilométerrel meghosszabbítják a meglévő tesztpályát. Ha összejönne a sebesség, akkor mindössze 50 kilométer per órával maradna csak el egy Boeing 747-es repülőgép csúcssebességétől.

Kövessétek a közösségi csatornáinkat is, így nem maradtok le folyamatosan frissülő tartalmainkról: Drive Magazine néven ott vagyunk a TikTokon, az Instagramon, a YouTube-on és a Facebookon is!

AMI MÉG ÉRDEKELHET