„Egy hónapig függőágyban nyaraltunk Portugáliában"

Andrásnak és Katának a tökéletes nyaraláshoz elég egy hátizsák és a függőágy.

Fotó: Horváth Andris saját fotója

Horváth Andrisnak és Kájel Katának nem kell szálloda, sem hostel, de még csak sátor sem egy jó vakációhoz. Bőven elég nekik egy függőágy ls egy kényelmes spot éjszakára, hogy máris a világ köldökén érezzék magukat. A két magyar egyetemista így járta be Portugáliát és az Azori-szigeteket, ahova akár már holnap visszamennének.

„Augusztus 13-án indultunk neki a hátizsákos portugáliai utunknak a barátnőmmel. Kicsit másképp alakult az egész, mint terveztük. Eredetileg a hónap végén repültünk volna, de akkor már lehetett tudni, hogy ősszel újabb szigorítások várhatóak, így gyorsan előbbre hoztuk az indulás időpontját" – meséli Andris, aki éppen Barcelonában volt akkor Katával. – „Úgy terveztük, hogy Spanyolország után még hazamegyünk összepakolni Budapestre, de a változások miatt ez kimaradt, így annyi cuccal mentünk, amennyi nálunk volt." Andrisék Barcelonából Portóba repültek, és onnan indultak dél felé. „Annyira szép helyeken jártunk, hogy azt sem tudtuk, hova nézzünk, mert egy idő után betelt a szemünk a látvánnyal. Soha nem idegeskedtünk, hogy mikor érkezünk a következő helyszínre – ha elfáradtunk, megálltunk. Igaz, az elején pontos tervet készítettünk arról, hogy melyik nap, melyik városban leszünk, de ha nem úgy alakult, nem stresszeltünk rajta."

12 fokos éjszakák

Mégis, hogyan lehet felkészülni egy ilyen „szabad" nyaralásra? „Vettünk egy kétszemélyes függőágyat 20 euróért, amiben oldalirányban nagyon kényelmesen lehet aludni. Illetve egy meleg hálózsákot is beszereztünk. Sajnos csak egyet, mert azt gondoltuk, ha napközben 30 fok van, az éjszakák sem lesznek húzósak – ebben tévedtünk! A hajnalok kifejezetten hidegek voltak, mindössze 12-13 fokig kúszott fel a hőmérséklet, így be kellett szereznem egy vastag nadrágot és pulóvert éjszakára. Amikor esett, magunk fölé feszítettünk egy ponyvát, az védett meg minket a víztől.

Jó, azért előfordult, hogy mindenünk vizes lett, de másnap, a tűző napon hamar megszáradtak a cuccok.

Az igazsághoz hozzátartozik, hogy a közel egy hónap alatt ötször aludtunk szálláson. Ami jólesett mind a kettőnknek, mert rendesen le tudtunk zuhanyozni és nem titok, hogy az ágynak is örültünk. Az Azori-szigeteken kétszer is panzióban éjszakáztunk, mert óriási viharok voltak. Illetve a túra eleje tiszta alpesi hangulatban telt, 1000 méteres magasságban, ahol szintén adott volt a panzió."

Sete Cidades, São Miguel

Megéri a tömegközlekedés

Andrisék nemcsak a szálláson, de az étkezésen is sokat spóroltak, hiszen egyetem mellett dolgozó fiatalokként megpróbálják minden utazásukat a legkisebb költségből kihozni. „Pont azt számoltuk Katával, hogy legalább 100 szendvicset ettünk meg a nyaralás alatt, de azért mindennap betértünk egy étkezdébe, étterembe. Szükségünk volt meleg ételre, hiszen elég sok energiát kívánt az egésznapos gyaloglás. Na meg egyikünk sem tudott ellenállni a finom sütiknek. Elképesztően finomak" – meséli nevetve Adris. – „A nagyobb távolságokat nyilván busszal, vonattal tettük meg, de amikor csak lehetett, túráztunk.

Viszont a tömegközlekedés mindenhol tökéletesen működik, minden jegyvásárlást el lehet intézni online, és reális árakon vannak a jegyek.

Minden pontosan jön, kulturáltak, tiszták a járművek. Egyszer fordult elő, hogy nem működött a jegyvásárló rendszer, de végül azt is megoldottuk – ez volt a legnagyobb nehézségünk. Sokszor mondtam, hogy kedves emberekkel találkoztam külföldön, de a portugálok annyira előzékenyek és segítőkészek, hogy még kétszer annyi információt elmondanak, mint amennyit kérdeztünk.

Rendőri őrizet

Amikor sötétedett, mindig megkerestük az a pontot, ahol ki tudjuk kötni a függőágyat, és viszonylag korán el is aludtunk. Szerencsére soha nem ért minket atrocitás azért, mert a szabadban éjszakáztunk. Igaz, mindig nagyon figyeltünk arra, hogy ne legyünk szem előtt, és inkább a falvak elején vagy végén legyen a biztos spot.

Faróban egy kórház kertjében kuckóztunk be, amikor rendőrök szóltak, hogy azonnal pakoljunk össze.

Aztán két perc múlva visszajöttek és közölték, hogy arra az éjszakára mégis maradhatunk, sőt vigyáztak is ránk reggelig. Nagyon kevés kijelölt táborhelyen aludtunk, igazából csak az Azori-szigeteken voltunk ilyen ingyenes kemping-ponton. Lisszabonban például egy Gellért-hegyhez hasonló, fás részen pihentünk meg. De előfordult olyan is, hogy csak egy építési területen találtunk olyan fát, ami alkalmas volt a függőágy kifeszítésére, de ez sem zavart minket. A keresésben három applikáció segített nekünk nagyon sokat. Az iOverlander táborkereső applikáció, a Mapy.cz térkép, amellyel túrautakon tökéletesen lehet tervezni. Illetve az Outdooractiveközösségnélkül nem is tudom, mit csináltunk volna: itt a felhasználók megosztott túrái közül lehet csemegézni. És egészen a végén jöttünk rá, hogy a Google street view is óriási segítség. Kinéztük, hova akarunk eljutni, megnéztük, mi néz ki nagyon összefüggő zöld területnek és felmértük, van-e kerítés, növényzet. Eléggé becsapós tud lenni, mert ami térképen zöldnek néz ki, lehet, hogy csak egy cserjés terület. Mi többször is pórul jártunk az elején."

Kötelező teszt

Természetesen a járvány miatt a fiataloknak Covid-tesztelésre is el kellett menniük, hogy beléphessenek az Azori-szigetekre. „Vissza kellett mennünk Lisszabonba a tesztre, amit egy hiper-szuper helyen végeztek, és másnap el is küldték e-mailen az eredményt. Teljesen ingyenes volt mindenkinek, aki be akart lépni a szigetekre. Így a helyiek is nyugodtak lehettek, hogy nem jut be hozzájuk fertőzött turista. Az Azori-szigetek mindkettőnk nagy kedvence lett. Soha nem jártunk még ilyen szép helyen, pedig nagy világjárók vagyunk. Az egész nyaralás különleges volt számunkra: csak pozitív élmények értek minket, és az biztos, hogy legközelebb is függőággyal megyünk nyaralni.

Azt mondtam már, hogy épp Kéktúrázunk...?"

Top helyek Portugáliában és az Azori-szigeteken:

Serra da Estrela Nemzeti Park

Fotó: Unsplash

Serra da Estrela nemzeti park

Azori-szigetek: São Miguel (itt minden)

Fotó: Unsplas

Azori-szigetek: São Miguel

Sete Vales Suspensos túra (7 függő szikla)

Fotó: Getty Images

A pontos útvonal, amin Andrisék haladtak:

Augusztus 13.: Porto; 14.: Régua - Pinhão; 15.: Pocinho – Celorico da Beira - Belmonte; 16.: Valhelhas; 17.: Vale de Amoreira - Manteigas - Sabugueiro (szállás); 18.: Lagoa Comprida - Seia; 19.: Coimbra; 20.: Faro; 21.: Tavira; 22.: Quarteira; 23.: Albufeira (szállás); 24.: Armação de Pera; 25 -26.: Carvoiero; 27.: Silves; 28.: Lisszabon (szállás); 29.: Sintra; 30.: Cascais; 31.: Lisszabon; Szeptember 1.: Ponta Delgada (szállás); 2.: Ponta da Ferraria - Sete Cidades; 3.: Mosteiros; 4.: Ribeira Grande - Salto do Cabrito; 5.: Ribeira Grande - Furnas; 6.: Lagoa das Furnas - Ponta Delgada (szállás); 7.: Ponta Delgada - Lisszabon.

Andris és Kata megosztotta velünk saját fotóalbumát is a nyaralásról: