Európai adventi vásárok extra programötletekkel

Egy kis shopping, süti, forralt bor és utána jöhetnek a programok!

Fotó: Shutterstock

Az ünnepi hangoldódás része szinte mindenhol a világon a karácsonyi vásár ünnepi fénydíszekkel és finom, tradicionális ételekkel, italokkal. Nem régen öt olyan vásárt mutattunk be, amelyeket egyediségük miatt érdemes megnézni, most pedig olyan úti célokat szedtünk össze, amelyek köré más programokat, kirándulásokat is lehet kapcsolni.

KARÁCSONYI KAVALKÁD MADEIRÁN

Érdemes a Jardim Municipalt is megnézni Funchalban

A hidegtől bizonyosan nem kell rettegnünk, ha az apró portugál szigetre indulunk vásározni. Decemberben is 18-20 fokos meleggel és felhős-napsütéses időszakok váltakozásával számolhatunk, sőt még a tengerben is lehet úszni, ha kedvünk tartja. Hagyományos, havas, sötét adventre Funchalban, a sziget fővárosában ne is számítsunk: a helyiek az ünnepek közeledtére rengeteg színes lámpával díszítik fel otthonukat és az utcákat, a vásárban pedig csodálatos, egzotikus virágokat árulnak bejgli helyett. A karácsony itt az öröm, vidámság ünnepe, ebbe csatlakozhatunk be turistaként. Miközben az itt lakók kiáramlanak az utcákra, és részt vesznek a hagyományos programokon, mint például a születési mise, a terek megtelnek nézőkkel, akik választhatnak a népzene, a zenekari hangversenyek és a számos helyi zenei fellépő közül. Mintha itt a karácsony jobban hasonlítana egy karneválhoz, de mégis a Megváltó születését várja az ünneplő sokaság. December 23-án este pedig éjszakai piacot tartanak, ahol az ünnepi ebédhez-vacsorához lehet beszerezni a hozzávalókat. (Nyitva: 2022. december 1. – 2023. január 8.)

Ezt se hagyd ki!

• Itt született Cristiano Ronaldo, és itt, Funchalban nyitotta meg a saját magáról szóló múzeumot, a Museo CR7-et is. Ahol életnagyságú viaszfigurája mellett számos serlege, díja, cipője, meze is megnézhető.
  • A Teleférico do Funchal a főváros új libegője, amely az óvárosból 15 perc alatt felrepít egészen a hegyekbe, miközben a végtelen Atlanti-óceán is feltárul a szemünk előtt.
  • A libegő alsó állomásától nem messze, a Madeira Story Centre a sziget történetébe enged betekintést multimédiás eszközökkel, kifejezetten szórakoztató módon.

Fényes brüsszeli ünneplés

Fotó: Shutterstock

A belga főváros hű önként vállalt szerepéhez: hangulatos, múltat idéző, hagyományos vásárok helyett üdítően nemzetközi légkörrel és bámulatos fénytechnikával várja az ide látogatókat. A leglátványosabb fényjáték a Grand Place-on kapott helyet, ahol a színes nyalábokhoz odaillő zene is tartozik, miközben a show minden évben más történetet mesél el. Óránként egyszer indul a fényjáték, de ha épp lemaradtunk róla, akkor sem fogunk unatkozni várakozás közben: a téren szinte életnagyságú Betlehem képviseli a karácsony alapgondolatát. A közeli Marché aux Poissons terén a szórakozásé a főszerep: grandiózus óriáskerék, partisátrak és több száz fabódé vár, ha pedig túlzottan elborítanak az ingerek, keressük kitartóan a Leffe házikót, ahol gyors megnyugvásra talál testünk-lelkünk. Míg az egyik sarkon nemzetközi sátrakba botlunk, a másikon újabb fényfestésbe. A Place de Brouckère azoknak nyújt kikapcsolódást, akik a bódék helyett inkább kicsit leülnének puncsozni egy teraszra, vagy a fedett korcsolyapályán köröznének a vásári zsibongás után. (Nyitva: 2022. november 25. – 2023. január 1.)

Ezt se hagyd ki!

• A Musée de la BD vagy Belgian Comic Strip Center a képregények otthona egy gyönyörű szecessziós épületben. Itt laknak többek között a Hupikék Törpikék és Tintin, de folyamatos az utánpótlás is.
  • A Le Bistro – Porte de Hal hagyományos belga ételeket kínál belga sörökkel nyakon öntve, nagyon kedves kiszolgálással és jó hangulattal. Viszont nem árt előre foglalni, mert mások is értékelik ezeket a tulajdonságait.
  • A Marolles negyedben dizájner és vintage butikok, na meg csokikészítők várják azokat, akik megunták az emberek vagy a kommersz áruk tömegét.

Mesés forgatag Lipcsében

Fotó: Shutterstock

A németországi Lipcsében immár 1458 óta rendeznek karácsonyi vásárt rengeteg bódéval és persze csodálatos karácsonyfával. A város hat tere is bekapcsolódik az ünneplésbe, és mindenhol más tematikával várják a nagyérdeműt: a Naschmarkton például tradicionális, apáról fiúra öröklődő foglalkozások kézműves remekeit árulják. Persze a hagyományos, forralt bort és mézeskalácsot kínáló bódékat is megtaláljuk itt, a lipcsei vásár specialitása mégis az Augustusplatzon felállított finn falu. A finn faluban tényleg finn specialitásokba botlunk, vagyis kóstolhatunk füstölt lazacot és rénszarvashúst – feltéve, hogy nem félünk Télapó haragjától, aki mellesleg fogadóórákat is tart a vásárban. Ezenkívül finn kotákban, azaz sátrakban tábortűz mellett mulathatunk, miután bespájzoltunk a finn kézműves termékekből – itt ismét a szegény rénszarvasok bőrét vitték a vásárra. A szomszédos meseerdőben pedig végre a gyerekek is megtalálják a számításukat, így amíg mi nyugodtan kortyolgatjuk a Glöginket, addig az utódok a mesés varázslat részévé válnak. (Nyitva: 2022. november 22. – december 23.)

Ezt se hagyd ki!

• A Museum in der Runden Ecke (Stasi Múzeum) elrettentő kiállításon mutatja be a volt NDK titkosrendőrségének működését és a vasfüggöny rossz oldalán ragadtakat évtizedeken keresztül átprogramozni igyekvő propagandát.
  • A City-Hochhaus (Panoráma torony) 29. emeletén nemcsak elképesztő látványban lehet részünk, de még egy fine-dining étteremben, a Plate of Artban is megpihenhetünk.
  • A Mädler Passage történelmi árkádja az egyik legmenőbb bevásárlóutcába vezeti el a shoppingolni vágyó látogatót.

Középkori advent Tallinnban

Fotó: Shutterstock

Sokak szerint a tallinni a legszebb állapotú óváros a világon. Akár így van, akár nem, az biztos, hogy a szállingózó hópelyhek alatt, a középkori városfalak között bóklászva könnyű visszacsöppeni a karácsony varázslattal teli, gyermekkorunkat idéző hangulatába. Az itt felépített vásár egyik kunyhójában ott vár maga a Télapó (vagy Mikulás), aki édességet osztogat a gyerekeknek, ha azok énekelnek neki. De kóstolhatunk illatozó forralt borokat és hagyományos észt karácsonyi ételeket, ami itt káposztát, lazacot és mézeskalácsot jelent. Miközben a hőmérséklet mínusz 25 és plusz 10 fok között ingadozik, jóleshet beülni valamelyik helyi kávézóba – mind hagyományos, minőségi kávét kínál. A kicsi főtéren már 580 éve állítanak karácsonyfát, és egy ideje színpadot is; utóbbin hétvégente észt és külföldi fellépők hozzák el a kultúrát a vásározóknak, akik eközben helyi fa, gyapjú, bőr és kerámia kézműves termékek közül válogathatnak. Ne feledkezzünk meg továbbá az elmaradhatatlan jégpályáról sem, ahol a finomságokkal a kezünkben körözhetünk, miközben a 2019-ben a kontinens legjobbjának megválasztott karácsonyi vásár forgataga lüktet körülöttünk. (Nyitva: 2022. november 25. – 2023. január 8., 12:00–19:00)

Ezt se hagyd ki!

• A középkori városfal, a tornyok és folyosók visszarepítenek egy régmúlt korba. Ezeken sétálva és a Kiek in de Kök erődítményben járva a történelem élő részévé válhatunk.
  • A Kövér Margit (Paks Margareeta) múzeum és látogatóközpontban egy 700 éves kereskedőhajó roncsát és egyéb tengeri közlekedési eszközöket csodálhatunk meg.
  • A Woolishban modern és dizájnos gyapjútermékekkel lephetjük meg magunkat a didergős hidegben. Kukkantsunk be, ha nem szeretünk vacogni!