Energiatakarékos függővasúttal reformálja Kína a tömegközlekedést

Elektromágnes helyett egy új típusú mágnessel hajtott vonatot tesztelnek.

A kínai Csianghszi tartományban jó pár hete tesztelik azt a függővasutat, ami merőben új, energiatakarékos technikával működik. A maglev függővasút kocsijai „állandó" mágnessel működnek. De mit is jelent ez?

Nem új és nem is régi

Arról már korábban írtunk, hogy a függővasút nem új találmány, a Wuppertaler Schwebebahn, azaz a wuppertali függővasút például 121 éve indult el, ma is nagyon népszerű városi közlekedési eszköz és persze látványosság is. A vasútvonal nagy rész a Wupper-folyó felett halad, de ha a belvárosban felnézünk, akkor is láthatjuk a különleges vonatkocsikat. A világ több pontján is építettek hasonló függővasútakat a 70-es években (volt például Dallasban is Braniff Jetrail Fastpark System néven), de sehol sem lett olyan népszerű, mint Németországban. Ma már csak Németországban és Japánban található ilyen közlekedési eszköz, a legújabb verzió pedig már Kínában is várja az utasokat

Red Rail új mágnessel

A most tesztelés alatt álló kínai Red Rail mágnesvasutat ritka földfémekből előállított mágnesekkel hajtják a 10 méter magas síneken. Ezek az új, állandó mágnesek kevés villamosenergiával mennek, a rég típusú maglev vasút működtetéséhez még két pár elektromágnesre volt szükség, és az indításhoz is sokkal több energia kellett.

Az új technikával 31%-kal kevesebb villamosenergia kell a függővasút meghajtásához.

A vonat tesztüzemmódban 80 km/h sebességgel megy csupán 800 méteres szakaszon. Ha a tesztelés alatt semmiféle malőrt nem tapasztalnak, akkor közel 8 km-es szakaszon folytatják a próbát és nagyob sebességgel megy majd a vonat, amelynek egyébként 120 km/h a végsebessége, és egyszerre 88 utas szállítására képes.

Íme a kínai függővasút:

youtu.be

China launches world’s first maglev ‘sky train’ that floats in the air using permanent magnets

Forrás: South China Morning Post

AMI MÉG ÉRDEKELHET