Könnyed egynapos kirándulásra vágysz? A Mecsek tökéletes!

A Mecseket magyar Svájcnak is nevezik. Egyetértesz ezzel?

kirándulás túra család
Fotó: Shutterstock

Sváb falvak, a magyar Svájc, szurdokok és mésztufa lépcsők, barlangok és strand. A Mecsekben akár egy teljes nyaralás is eltölthető, de ha csak kirándulnánk egyet, abban is segít az alábbi túraajánló. Most egynapos, könnyű kirándulási útvonalat ajánlunk, ami nagyobb gyerekekkel is könnyen teljesíthető, és jól kiegészítheti egy pécsi hétvége programját.

Erre az egynapos túrára a Mecsekszentkúthoz közeli Remete-rétről indulunk, ha ugyanis tömegközlekednénk, van itt egy takaros buszmegálló, ha autóznánk, parkolóval is számolhatunk, sőt a kiindulási pont kerékpárral is megközelíthető. Érkezésünket követően vessük bele magunkat a Szuadó-völgyhöz vezető rengetegbe. A völgy ugyanis egy hűvös, víznyelőkkel és barlangokkal tarkított szurdok, ahol köveken és kidőlt fákon kell átverekedni magunkat, az úton sehol senki, az őserdőnek is beillő bükkös pedig fölénk tornyosul. A kezdő szakasznak a főúton átkelve történő megtételével a Sárkány-szakadéknál találjuk magunkat.

Kristálytiszta víz és mohával borított sziklák

Fotó: Shutterstock

Orfűhöz közeli tiszta vízű forrás

A mohás sziklarengetegben mesebeli tájon haladunk előre, fáradozásaink pedig hamarosan elnyerik jutalmukat! Ha ugyanis jókor érkezünk le Orfűre, nagy hiba lenne kihagyni a malmok vendégszerető udvarát. A két malom, a vízi- és a papírmalom természetesen önmagában is élmény, kicsiknek és nagyoknak egyaránt. Ráadásul innen indul a fapallókon haladó, a szemnek igen kellemes Vízfő-tanösvény is, amit szintén érdemes beiktatni a túránkba. Van azonban még valami, amit nem szabadna kihagynunk: helyezzük magunkat kényelembe a vízimalom udvarán, és kóstoljuk meg a Pajtapékség helyben készült finomságait, a kapucinusok kézműves söreit vagy bármit, amit felszolgálnak nekünk a Garatban és környékén. De ha úgy érezzük, piknikezni jobban esne a családi kiránduláson, akkor feltölthetjük ezeken a helyeken az piknikes táskánkat.

Csónakázás és Denevérmúzeum

Fotó: Shutterstock

Miután csillapítottuk éhségünket, sétáljunk el az Orfűi-tó partjának legközelebbi pontjára, s mártózzunk meg a habokban. Ha (kis)gyerekekkel érkeztünk, akkor a nap többi programját nyugodtan törölhetjük is, innen már úgysem szabadulunk. Ha még nincs elég meleg vagy épp elszánt túrázóknak számítunk, akkor kötelező a kb. 5 kilométerre található Abaligeti-barlang felkeresése. Itt ugyanis folyamatosan indulnak vezetett túrák a cseppkőcsodákhoz és a háborús legendák övezte helyekhez. A barlangba egy vidra is beköltözött. Szerencsére a zajos napközbeni forgalmat átalussza, és csak éjszaka indul portyára. A barlang mellett ott áll az újabb múzeumpedagógia elveit is alkalmazó, teljesen interaktív Denevérmúzeum, mely 2 és 18 éves kor között minden gyerek és fiatal érdeklődését garantáltan felkelti a kirándulás ezen programpontja. Innen különböző izgalmas utakon, például a Denevér-tanösvényen indulhatunk vissza Orfűre vagy túránk kiindulópontjára, visszautunkhoz azonban választhatjuk a barlang melletti főúton közlekedő buszjáratot is.

Fontos adatok az útvonalról:

• Táv: csak oda 11 km
  • Szintemelkedés: 280 m + a barlangban egy nagy adag lépcsőzés
  • Nehézség: 2
  • Idő: a túra kb. 3-4 óra, de a látnivalók több órára, akár több napra is elegendők