Az Orient Express luxusbirodalma

2024-ben újabb útvonalakkal bővül a kultikus járat repertoárja.

Vonatra szállni élvezet, főleg, ha a világ legrajongottabb, a gazdagság netovábbját jelképező luxusszerelvényére váltunk jegyet. A Venice Simplon-Orient-Expressre már most felülhetünk, a következő években pedig további fényűző nosztalgiajáratok indulnak útnak az öreg kontinensen.

Mérföldkövek a vonat első útja óta

  • 1883 – Az eredeti, Párizs-Isztambul útvonalon közlekedő, a kornak megfelelő technikai felszereltséggel rendelkező vonat összekötötte Európát a fűszerillatú Kelettel. Az útvonal 1977-től többször változott, egyre rövidebb lett, majd 2009-ben megszűnt a járat.
  • 1982 – A Belmond-féle, Venice Simplon-Orient-Express névre keresztelt járat már mint az egyik legelegánsabb és legdrágább luxusvonat gördült ki az állomásról. A kontinenst átszelő régi előd mítoszára tudatosan építve, a fényűző pompa ikonjává vált. A 17 darab, pazarul felújított, mélykék vasúti kocsikból álló szerelvény ma is közlekedik többek között a a London-Velence, és Párizs-Isztambul vonalon.
  • 2024 – A luxusvonat iránti hatalmas érdeklődést látva az Accor vadonatúj szerelvényt álmodott meg. A 60-as évek olasz művészi hevülete előtt tisztelgő Orient Express La Dolce Vita 14 mesés itáliai régiót érint, három nemzetközi desztinációt – Párizst, Isztambult és Splitet – is megcélozva.
  • 2024 – Mindössze évente kétszer közlekedik majd az eredeti, 17 db restaurált kocsiból álló szerelvény, amely a fényűző vonatutak közül is kiemelkedik. A Nostalgie-Istanbul-Orient-Express egy többnapos varázslat, amelyre jegyet váltva az utasok a 21. század legnívósabb úti élményeiben részesülhetnek.
  • 2024 – Az Accor az örök város szívében nyitja meg az Orient Express brandet viselő első hotelt, a La Minervát, ezt a 45 szobás, velencei Palazzo Donà Giovannelli követi majd. A legfelsőbb kategóriás szálloda tereiben a kortárs elegancia kifinomult múlt századi pompával párosul, a belsőépítészeti megoldásoktól az éttermek kínálatáig minden a legmagasabb elvárások szerint készül.

Melyik az igazi Orient?

Az Orient Express története legalább annyira változatos, mint amilyen jelentős az iránta újonnan fellángolt érdeklődés. Az eredeti szerelvényt Georges Nagelmackers belga üzletember által gründolt társaság, a Compagnie Internationale des Wagons-Lits építtette és indította útjára a 19. században. Csaknem százéves működése alatt az európai fővárosok sorát Ázsia kapujával összekötő vonat még nem a mai, aranyfüstös szimbólum volt, hanem egy menetrend szerinti járat, persze az átlagosnál azért színvonalasabb kivitelben. A belga és a francia vasúttársaságok által működtetett kontinentális vonat − az olcsó repülőjáratok és az útvonalát részben lefedő szuperexpresszek által kiszorítva − 2009-ben közlekedett utoljára.

Ezzel párhuzamosan, pontosabban, az Orient Express köré csillogó mítoszt építve, a múlt század nyolcvanas éveiben két nagyvállalat is a járat továbbgondolásán dolgozott. A Belmond által indított Venice Simplon-Orient-Express már tökéletesen beleillett a többi európai luxusvonat sorába. A részben a régi Orient Expressről származó, felújított, átalakított vagonokban a lehető legelegánsabb lakosztályokkal, elsőrangú kiszolgálással, gasztronómiai csúcsélményekkel találkozik a fejedelmi élményért áldozni hajlandó utazó.

Konkurenciaként azonban indult egy svájci „ellenvonat” is Albert Glatt érdekeltségében, hasonlóképpen 1920-as, 1930-as évekbeli, ám a legmodernebb technológiával felújított vagonokkal. A tökéletes luxust kínáló Nostalgie-Is- tanbul-Orient-Express a kezdeti nagy sikerek ellenére a 90-es években végül leállt, a csillogó kocsik pedig eltűntek. A legendás vonat történetébe a legújabb csavart, meglepő módon, egy váratlan felfedezés és egy szállodalánc helyzetfelismerése hozta. Az Accor ugyan eredetileg luxushotelek építéséhez vásárolt 50%-os részesedést az Orient Express márkában a francia vasúttársaságtól, az SNCF-től, ám egy 2015-ös filmbe illő felfedezés után úgy döntött, beszáll a kötöttpályás bizniszbe is. Történt ugyanis, hogy Fehéroroszország és Lengyelország határán, a puszta közepén Arthur Mettetal, az SNCF által felkért vasúttörténész 17 kocsit talált meg a 90-es években csődbe ment Nostalgie-Is- tanbul-Orient-Express szerelvényből. Az Accor ezeket az eredeti, meglepően jó állapotú vagonokat megvásárolta, és jelenleg a legnevesebb dizájnerek és belsőépítészek segítségével újítja fel, majd 2024/2025-ben, azonos néven, pályára állítja Európa legszebb városai között. Emellett az Accor, az Orient Express jelenség égisze alatt, jövőre vadonatúj építésű, Itália-ihlette vagonokat indít útjára Rómából Orient Express La Dolce Vita néven, miközben az Orient Express brandet hordozó ötcsillagos szállodalánc első tagjainak átadását is előkészíti.

A korszakokon átívelő történet

Az Orient Expresszről kialakult jelenlegi kép tehát tudatos márkaépítés eredménye. Míg a nevet először viselő vonat minden- féle pompa nélkül közlekedett, addig a mai „örökösök” olyan kuriózumot teremtettek belőle, amire sokan áhítoznak, ám aminek az élvezete igen keveseknek adatik meg. A három Orient Expressz − vagyis a Venice Simplon, a Dolce Vita és a Nostalgie vonatok közös nevezője a legendás néven túl a kiemelkedő színvonalú szolgáltatás.

A Venice Simplon-Orient-Express „lelke” a bárkocsi, ahol a rezidens zongorista játékát hallgatva élvezhetjük a különleges koktélokat. A bárkocsiban éjszaka sem áll le a társasági élet, akár éjféli brunchot is rendelhetnek, akik a szórakozást választják az alvás helyett. A Venice Simplon szerelvény emellett olyan konyhavagont foglal magába, amelyben akár 100 km/h mellett is készíthetők a fogások. Ezeket három különböző étkezőkocsiban szolgálják fel. Az Étoile du Nord valójában egy guruló fine dining étterem, amelyet 1926-ban építettek, egy akkori luxusjárat számára. Ma már alapos restaurálás után várja az utazókat, akárcsak az 1929-ből származó Côte d'Azur, amely megőrizte az eredeti Lalique-kristály dekorációját, vagy az Angliából származó L’Oriental, amely a Lisszabon és Madrid között közlekedő híres Lusitania Expressen szolgált egészen a hetvenes évekig. A hálóvagonok szintén igazi műalkotások, ahol a kínálat csúcsát jelentő óriáslakosztályokban a kézzel faragott dekorációk között nemcsak óriási ágy várja az utasokat, de márványelemekben gazdag, külön fürdőszoba is.

Accor birodalom épül

A szállodalánc első szerelvénye jövőre már büszkén szállítja utasait. A La Dolce Vita fantázianév igencsak helyénvaló a többféle útvonalon zakatoló új itáliai járat esetében. A Dimorestudio által tervezett hálókocsiktól kezdve az éttermeken át a bárig ugyanis a szerelvények minden tere, minden szeglete, a legutolsó kiegészítők is a 60-as évek olasz művészetét, illetve a legendás évtized életérzését hívja életre. A La Dolce Vita szerelvény 12 deluxe kabint, 18 lakosztályt és honor suite-ot, valamint éttermet és társalgót foglal magában, s ezeket a legnevesebb kézműves mesterek remekművei díszítik. A belsőépítészek és dizájnerek hada mindent megtett annak érdekében, hogy hűen, no meg a lehető legcsillogóbb módon idézzék meg Sophia Loren, Marcello Mastroianni és Gina Lollobrigida világát. A vagonok nosztalgikus vintage hangulatát észrevétlenül egészítik ki a modern jegyek: a csillogó, lakkozott felületek, a hatalmas metszett tükrök, az antik lámpák mind a „made in Italy” érzést hivatottak átadni, anélkül, hogy hivalkodók lennének.

Az „Édes élet” esetében az Orient Expressztől már megszokott kényelmen túl a választható útvonalak is a legek közé tartoznak. A hamarosan startoló nemzetközi járat Rómából indul, a legszebb tengerpartokon, tavak mentén, erdőkön át halad a csizmán Dél-Olaszországig, majd három úti cél, Párizs, Isztambul vagy Split felé szállítja utasait. Az egy-, két vagy hároméjszakás útvonalak Itália művészeti fellegvárait, Firenzét, Milánót és Velencét is érintik.

Jönnek az Orient luxushotelek!

Sőt újabb fokozatokba kapcsol! Az Accor tervei szerint jövőre további két egyedülálló projekt is debütál. Egyrészt Róma legelőkelőbb, legdrágább negyedében átadják a szállodalánc első Orient expresszes luxushotelét, majd Velence szívében a másodikat. A szállodák egyedülálló élményt, extravagáns enteriőröket ígérnek, és világviszonylatban is a legmagasabb színvonalú szolgáltatásokat nyújtják majd.

Másrészt − ha a munkálatok addigra befejeződnek − a párizsi olimpiával egy időben útnak indul a lengyel sztyeppe elfeledett vasúti rendezőjéről megmentett, helyreállított Nostalgie-Istanbul-Orient-Express, amelynek belső terei az art deco világát elevenítik meg, lévén a restaurálás az abszolút hitelesség jegyében zajlik. Megőrzik például a csillogó korszakra jellemző eredeti intarziákat, míg a lakosztályokban nemes fa- és bőrborítású válaszfalak, gyöngyházzal és bronzzal kirakott fejtámlák garantálják majd a kényelmet. A vonat fő attrakciója mégis az extravagáns, zöld bársonyfotelekkel hódító bárkocsi lesz, amelynek bámulatos üvegpultja René Lalique francia ékszerész előtt tiszteleg.

A Párizs–Isztambul útvonalon közlekedő vonat első látványterveit 2022 őszén mutatták be − a képeken elénk táruló, lehengerlő pompa senkiben sem hagy kételyt: az Accor nem kímél sem időt, sem költséget, ha a zakatoló ikonról van szó.

Jegyváltás az álomexpresszre

Ha mi is felszállnánk a világ leghíresebb vonatjára, igencsak résen kell lennünk, a borsos árak – 3000 angol font a belépőszint – ellenére hatalmas ugyanis a kereslet. A lakosztály- és kabintípusokról, a vonat menetrendjéről minden információt megtalálunk a luxury- traintickets.com honlapon. Itt a foglalást is megejthetjük, ám a legfényűzőbb csomagok árát csak a jelentkezés után küldik meg a reménybeli utasoknak.

AMI MÉG ÉRDEKELHET