Ilyen kisautóké a jövő

Leteszteltük a Honda Jazz Crosstar e:HEV-et, és beleszerettünk!

Fotó: Martin Šulek

Vannak kocsik, amelyekben órákat gyönyörködik az ember, mégis csak a garázsban állnak, mert alkalmatlanok a mindennapi használatra. És van a Honda Jazz Crosstar.

Szürke kiskacsa

A Honda Jazzt mindenki ismeri, az viszont sokakat meglephet, hogy a japán gyár már a modell negyedik generációjánál tart. Világszerte öt és fél millió darabot adtak el belőle. A Jazz mindig is a nevével hódított, nem pedig a dizájnjával. A kissé aránytalanul „felfújt" kisautó inkább mosolyt csal az ember arcára, minthogy ámulatba ejtené. A tojásdad alakú karosszéria viszonylag nagy belső térrel rendelkezik, legalábbis ahhoz képest, hogy a gyártó a nagyságot illetően a szegmens B kategóriáját célozta meg vele. A Honda Jazz esetében ezért a „szuperkicsi" helyett – a modellt használók széles táborával egyetértésben – inkább szuper kisautóról beszélhetünk.

Crosstar

Az SUV-k népszerűsége minden osztály modelljein megmutatkozik. A kisautók is hasonlítani akarnak rájuk, hogy univerzálisabbnak tűnjenek. Ennek bizonyítéka a Jazz Crosstar is, melynek hasmagassága 16 milliméterrel nagyobb, mint az alapmodellé. A hatékonyabban védett alváz mellett műanyag borítást kaptak az ütközők és a sárvédőívek is. A Crosstarhoz integrált tetősín, egyedi megjelenésű, 16 hüvelykes keréktárcsák és vízálló üléskárpit jár. A modell az Executive felszereltségnek megfelelő kiegészítőkkel kapható, ezért a Jazzek közül ez számít a legdrágábbnak. Az Executive négy hangszórójával szemben – 376 wattos prémium audiorendszerének részeként – a Crosstarban nyolcat találunk. Hiányzik viszont a fűthető kormánykerék, ami a Crosstarok aktívabb stílusát ismerve logikátlannak tűnik.

Futurisztikus retró

A Crosstar beltere igazi retróérzetet kelt. Az elemek kidolgozottsága és a felhasznált nyersanyagok minősége sem hagy kívánnivalót maga után. A beszállást követően az első meglepetést az elülső ülések okozzák, melyeknek meglepően jó oldaltartása hosszabb utakra is megfelelő komfortot biztosít. A kormánykerék jól simul a kézbe, a mögötte levő display pedig kisebb mérete ellenére is áttekinthető.

Az új Jazzban nincs váltómű (erre alább még visszatérünk), hanem egy klasszikus automata váltó van, amelyet csak az egyes fokozatok elhelyezése miatt érhet kritika.

Amikor hátra mozdítjuk a sebességváltó kart, a D helyett nagyon könnyen az utolsó, B fokozatba kapcsolhatunk. B helyzetben az autó a gázpedál elengedésekor a fokozott visszatermelés mellett lényegében az elektromos motorral fékez. Mielőtt D helyzetbe kapcsolnánk és útra kelnénk, érdemes kicsit tanulmányozni, hogyan működik a rendszer. A karosszéria alakjának köszönhetően a sofőr remekül belát mindent.

KEDVENCEK

1. Beltér – Ahhoz, hogy elég helye legyen az utasnak a hátsó üléseken, nem kell feltétlenül öt méter hosszú kocsi háromméteres tengelytávolsággal. A Jazznél ráadásul a hátsó ülések maximálisan variálhatók.

2. Fogyasztás – Négyliteres fogyasztás alatt tartani egy autót városi forgalomban anélkül, hogy időnként fel kellene töltenünk, mint az elektromos autókat – ennél többet nem kínálhatnak a mai hibridek.

3. Kényelem – A Jazz meglep a lágyságával, a futóműtől kezdve az ülésekig, miközben mind az útsávot, mind az utasokat kellően stabilan tartja.

Fotó: Martin Šulek

Variálható belső terek

A hátsó üléseket Magic Seats funkcióval látták el, azaz nemcsak – a raktérpadló szintjére kerülve – hagyományos módon hajthatók le, hanem az ülőlapot felhajtva a padlótól a tetőig húzódó raktér kialakítását is lehetővé teszik. De van mód arra is, hogy – a hátsó ülőlapok felhajtása mellett – az anyósülést teljesen hátra döntsük. Hasonlóképpen variálható a csomagtér is, amely az alapot képező 298 literes térfogatról akár 1199 literesre is bővíthető.

Csak hibridmeghajtással

A hibrid meghajtású autók könnyedén teljesítik a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó előírásokat. Emellett pedig városi kocsik esetében tökéletes választást jelentenek: az alacsony sebesség, a gyakori lassítás, a kereszteződésekben és a dugókban való várakozás aránytalanul növeli a fogyasztást, ezzel pedig a hagyományos belsőégésű motorok károsanyag-kibocsátását is. Az elektromos autók és a plug-in hibridek akadálytalan használatához pedig hiányzik a megfelelő infrastruktúra. A városi Jazz esetében az úgynevezett öntöltő hibrid tűnt az egyetlen értelmes választásnak.

A CR-V modellhez hasonlóan azonban a Honda ebben az esetben is kicsit más értelmezést adott a hibrid koncepciónak. A legtöbb ilyen konstrukció alapvetően a belsőégésű motorra épül, amelyet csak kiegészít az elektromos motor. Utóbbi akkumulátorában a fékezésből származó elektromos energia halmozódik fel, amelyet a rendszer az autó álló helyzetében használ fel, illetve elinduláskor vagy lassú araszolásnál – ezekben az esetekben a belsőégésű motor kikapcsol. A Jazzben a belsőégésű motor elsősorban elektromos energia előállítására szolgál. A kuplungon keresztül bekapcsolódhat magába a meghajtásba is, de általában nem ez történik, az autót az elektromos motor hajtja.

A Jazz tehát elektromos autóként működik, amelyiknek saját, benzinnel működő „elektromos központja" van.

Ötletes, hogy a hiányzó váltómű ellenére a motor sebességváltást színlel és az elektromos energia előállításakor a fordulatszámot változtatja. A belsőégésű motor gyorsításkor nincs is összeköttetésben a kerekekkel, de erről a vezető mit sem sejt. Az autó begyújtása és az indulás természetesen egészen csendes, ugyanis a négyhengeres benzinmotor közreműködése nélkül történik. A végeredmény pedig?

Kitűnő városi fogyasztás

A gyártó szerint a Jazz Crosstar fogyasztása városban 2,7 liter, Elegance és Comfort felszereltséggel pedig még ennél is kevesebb, 2,4 l/100 km. Ezeket az értékeket nem tudtuk elérni, de dombos vidéket és gyorsforgalmi szakaszokat sem kihagyva – 3,7 literes fogyasztást mértünk. A gyártó által megadott mesébe illő számok ellenére ez is remek érték!

A mintegy száz kilométeres dimbes-dombos útvonal megtételéhez is elég volt négy és fél liter benzin, miközben az út harmadát autópályán tettük meg. Azaz a Jazz Crosstar megint csak remek eredményt produkált. Egyedül autópályán mondható átlagosnak a modell fogyasztása: a 132 km/h-s átlagsebességgel megtett út alatt az érték 7,1 literre kúszott fel.

Kényelmes és biztonságos

A Jazz Crosstar futóműve meglepően kényelmes, a lágyabb típusúak közé tartozik. A kocsi kellemesen vezethető, csak autópályán, magasabb sebességnél tapasztaltunk a kormánymozdulatot követően egy mikromásodpercnyi késést. Az élesebb kanyaríveknél menet közben némi korrekcióra volt szükség.

A vezetést több asszisztensrendszer segíti: adaptív sebességtartó, intelligens sebességszabályozó, közúti jelzőtáblákat felismerő rendszer, autonóm és az ütközés erejét mérséklő fékrendszer, sávtartó asszisztens, automatikus távolságifény-vezérlés, és gyalogosérzékelés. A Jazzt tíz légzsákkal látták el, ennek köszönhetően saját osztályában a legkomplexebb biztonsági rendszerrel büszkélkedhet.

Eszköz, nem cél

Miután saját bőrünkön tapasztaltuk a Honda Jazz viselkedését, elmondhatjuk, hogy sokkal többet nyújt, mint amire elsőre számítanánk. Néhányan kicsit húzhatják az orrukat, mert se nem igazán szexi, se nem igazán sportos a kocsi. A mai világban azonban a praktikum felől közelítjük meg a dolgokat, az autó eszköz, nem pedig cél, de azért mégis inkább a jövő kocsijának érezzük a Jazzt. Takarékos, kényelmes, biztonságos, környezetkímélő és összességében jól muzsikál. A kevésből is sokat hoz ki.

ADATOK: Honda Jazz e:HEV Crosstar


  • Motor: 4 hengeres, benzines szívómotor
  • Hengerűrtartalom: 1498 cm3
  • Max. teljesítmény: 72 kW (98 LE) 5500–6400 ford./perc
  • Max. forgatónyomaték: 131 Nm 4500–5000 ford./perc
  • Elektromos motor
  • Max. teljesítmény: 80 kW (109 LE)
  • Max. forgatónyomaték: 253 Nm
  • Váltómű: e-CVT
  • Gyári fogyasztás: 3,9 l/100 km
  • Tesztfogyasztás: 4,5 l/100 km
  • A tesztelt modell ára: 8 789 000 Ft

Fotó: Martin Šulek


Fotó: Martin Šulek


Fotó: Martin Šulek


Fotó: Martin Šulek


További képek a tesztelt modellről:

Fotó: Martin Šulek


Fotó: Martin Šulek


Fotó: Martin Šulek


Fotó: Martin Šulek


AMI MÉG ÉRDEKELHET