Indulás! A világ leglátványosabb vonatállomásai

Ahogy minden repülőtérnek, minden pályaudvarnak is sajátos hangulata van.

gare do orinete lisszabon palyaudvar
Fotó: 123rf

Most bebizonyítjuk, hogy maga a vonatállomás is lehet egy utazás látványossága. Gondoljunk csak a pálmakertes madridi főpályaudvarra vagy a lisszaboni Gare do Oriente-re. Rengeteg szép pályaudvar van a világon, így mi most azok közül válogattunk, amelyek igazán különlegesek és megérnek egy sétát, de még akár egy utazást is.

Atocha főpályaudvar, Madrid

Fotó: 123rf

Üvegház a pályaudvaron

Az Atocha épülete is gyönyörű, na de ami bent vár, az egészen elképesztő: egy pálmaházban kortyolhatjuk el a kávénkat, amíg várunk a vonatunkra. A régi, szecessziós épület egy tűzvészben leégett, 1892-ben újjáépítették, és azóta is folyamatosan fejlesztik ez a csodás épületet, mely még csodásabb hangulattal várja az utazókat. Gyorsvonatok is indulnak a pályaudvarról, például innen 40 perc alatt visz el egy gyorsvonat Toledóba – tökéletes egynapos kirándulás.

Gare do Oriente, Lisszabon

Fotó: 123rf

Az 1998-as Expóra készült el ez a gótikus ihletésű, ultramodern épület, amelyet Santiago Calatrava spanyol építész úgy tervezett, hogy maximális mennyiségű fény jusson be az épületbe és a peronokra, a végeredmény pedig olyan jól sikerült, hogy odabent úgy érezhetjük magunkat, mintha az egész állomás egy kivilágított erdő lenne. Érdekesség még, hogy a pályaudvar alatt egy bevásárlóközpont és egy rendőrőrs is helyet kapott.

Cshatrapati Sívádzsi pályaudvar, Mumbai

Fotó: Getty Images

Ennek a hatalmas állomásnak a gyarmati időszakban Victoria Terminus volt a neve, és röviden csak „VT" -ként emlegették a helyiek. Bár az elnevezés megtévesztő lehet, a Cshatrapati Sívádzsinak valójában nem sok köze van Nagy-Britannia saját, nagy viktoriánus vasútállomásához, a St. Pancrashoz. Az ország 16 vasúti zónájából ez az állomás bonyolítja a legnagyobb forgalmat, az épület pedig azért nagyon érdekes, mert tervezésekor a viktoriánus neogótikus stílust ötvözték a hagyományos indiai díszítőelemekkel, míg technikailag egy nagyon modern pályaudvarról van szó.

St. Pancras vasútállomás, London

Fotó: 123rf

Ezt a nagyszerű vasútállomást 1868-ban építették, hogy megmutassák Anglia mérnökeinek képességeit. William Henry Barlow és Roland Mason Ordish nevéhez fűződik a tervezés, akik olyan építészeti technikát alkalmaztak a belső üvegkupolán, amit előtte senki. Az állomás végeredményben pedig nemcsak szép és monumentális, hanem fontos nemzetközi csomópont is: innen indulnak többek közt az Eurostar járatok Párizsba, Hollandiába és Belgiumba.

Kanazawa pályaudvar, Ishikawában, Japán

Fotó: 123rf

Japán a leggyorsabb vonatok és legjobb vasúti hálózatok otthona, így a vonatállomások is kiemelt szerephez jutnak. A Kanazawa üvegpalotája előtt egy hagyományos japán torii kapu várja az utazókat – utóbbi fából készült és a régi--új kettősségét szimbolizálja, utalva arra is, hogy a tradicionális torii kapuk szentélyek előtt szoktak állni. A pályaudvar mára Japán egyik védjegyévé vált, hiszen minden megvan benne, ami a nemzetre igaz: ultramodern, haladó felfogás, a tradíciók tisztelete, rendszeretet és kiszámíthatóság.

Liège-Guillemins vasútállomás, Liège, Belgium

Fotó: 123rf

Liège pályaudvarához érve biztosan nem az jut először eszünkbe, hogy ez egy pályaudvar, az épület ugyanis inkább egy focistadionra vagy egy modern színházra hasonlít. Az eredeti állomást még 1842-ben építették, majd a 2009-es rekonstrukció alkalmával egy kis csavart kapott a dizájn. Az üveg-acél-fehérbeton épület azt sugallja, hogy a jövőbe kell tekinteni: a közlekedés sokat változott az elmúlt 150 évben, akkor pedig miért ne mutathatnánk meg ezt az építészetben is?

Afragola pályaudvar, Nápoly

Fotó: Profimedia

Zaha Hadid modern építészeti csodája

Zaha Hadid megálmodta, 2017-ben elkészült az első fázis, 2022-re pedig teljesen készen lesz. Nehéz erről a nápolyi pályaudvarról olyan képet találni, ami visszaadja az építész zsenialitását: fehér rétegek, kemény anyagok és futurizmus: ebben az épületben minden megvan, amitől rideg lehetne, mégsem az! Hadid remekül ért ahhoz, hogy a modern épületeket úgy tegye széppé, hogy azok funkcionalitásukból mit sem veszítenek közben – ami ezúttal is fontos, hiszen 15 millió délről északra haladó utas közlekedési csomópontjául szolgál majd az állomás.

AMI MÉG ÉRDEKELHET