Izgalmas repterek, ahol csak a legjobb pilóták landolhatnak

Már attól garantáltan emlékezetes lesz a kiruccanás, ha ezekre a légikikötőkre érkezel.

nepal lukla
Fotó: 123rf

Repülésfóbiásoknak nem ajánljuk a következő képsorokat, mert ezektől a landolásoktól még a leggyakorlottabb kapitányok is leizzadnak.

Nepál, Lukla repülőtér

youtu.be

Twin Otter landing in Lukla Airport, Nepal September 2018

A Mount Everesthez legközelebb eső repülőtér Nepálban van, ez a Tendzing–Hillary (Lukla) reptér, amely arról híres, hogy hihetetlenül kicsi le- és felszállópályával rendelkezik. Itt valóban csak a legképzettebb pilóták landolhatnak, természetesen ők is csak jó időben és világosban, hiszen az 520 méteres leszállópálya, ami csak kicsi gépeket tud fogadni, 2860 méter magasan a Himalája sziklái között bukkan elő a semmiből. Innen csupán 40 km légvonalban a Csomolungma, tehát tiszta időben akár odáig is ellátni. Luklába egyébként Katmanduból lehet eljutni, a két város között mindössze 135 km a távolság.

Toncontín reptér, Honduras

youtu.be

Landings and take off from Tegucigalpa Toncontin HONDURAS

A hondurasi nemzetközi reptér is hegyek között kapott helyett, emiatt a világ egyik legkisebb nemzetközi repülőtere – érdekessége pedig, hogy közvetlenül landolás előtt egy éles, 45 fokos kanyart kell végrehajtania a pilótának. A völgyben általában erős szél is nehezíti a manőverezést.

Szent Márton-sziget, Karibi térség

youtu.be

Extremely Low Landing at St Maarten Princess Juliana Airport- American Airlines A319

Rengeteg videó kering arról, ahogy a Princess Juliana nemzetközi repülőtéren landolnak a gépek, ugyanis közvetlenül a Maho Beachen sütkérező strandolók feje fölött 20 méterrel szállnak le. Mindössze 80 méterre van a kifutópálya vége a parttól. Ez az egyik legrövidebb nemzetközi gépeket fogadó kifutó- és leszállópálya, amit 70 évvel ezelőtt eredetileg csak kisebb gépek fogadására építették.

Paro reptér, Bhután

youtu.be

The World's Most Dangerous Approach - Paro, Bhutan

A Himalája egyik mély völgyében, 2200 méteres magasságban, 5500 méteres csúcsokkal körülvett légikikötőre ma a világon mindössze 15 pilóta képes leszállni (külön engedély szükséges hozzá), nem csoda, hogy nekik is csak nappal és tiszta időjárásban engedélyezik a repülést. A Katmanduból Paróra tartó repülőjáraton (ez egy 40 perces út) a világ legmagasabb hegycsúcsai közül 5 látható, de a videóból azért kiderül, hogy még tökéletes látási körülmények között sem könnyű itt landolni.

Narsarsuaq repülőtér, Grönland

youtu.be

Visual Approach into Narsarsuaq Airport (BGBW)

Grönlandon nem ez az egyetlen reptér, Narsarsuaq a sziget legdélebbi csücskén épült, ennek ellenére még ott is minden nehezítő körülménnyel szembe kell néznie egy pilótának, ami egy leszállópályán lehetséges: jég, szél, hóesés, nehéz látási viszonyok és rövid leszállópálya (1830 m).

Funchal reptere, Madeira

youtu.be

11 LANDINGS VIEW FROM ABOVE at Madeira Airport 01.02.2020

Ma Christiano Ronaldo nemzetközi repülőtér a neve Madeira légikikötőjének, amelynek a leszállópályáját az Atlanti-óceán fölé építették. Egyszer az egyik portugál pilóta azt mondta, olyan itt leszállni, mintha banánhéjon kellene landolni: rettenetesen erős az óceán miatt a szél, csak kézi navigálással lehet irányítani a gépet. Hogy miért épült a sziget szélén a reptér? Mert hegyek veszik körül és máshol még ennyi vízszíntes pályát sem tudtak volna megépíteni. A pálya 180 betonpilléren áll az óceánban, amellyel egyébként 2004-ben építészeti díjat (Outstanding Structure Award) is nyert a tervezője.

Courchevel reptér, Franciaország

youtu.be

THE MOST DANGEROUS LANDING IN THE WORLD COURCHEVEL ALTIPORT

A francia Alpokban épült 2008 méteres magasságban ez a reptér, amely a síparadicsomba érkezőket szolgálja ki. A leszállópálya 18 és fél fokos szögben lejt, ami ugyan lelassítja a gépet a rövid pályán (525 m), de csúszik is, azaz ide is nagy gyakorlatra van szükség. Mivel a hegyekben van a Chourcevel, ezen a repülőtéren sincs forgalom rossz időjárásban. Érdekesség, hogy A holnap markában című James Bond-film egyes jeleneteit is ezen a repülőtéren forgatták.

Gibraltári repülőtér, Gibraltár

youtu.be

Dangerous Gibraltar Airport | British Airways @ Gibraltar | 4K

Az Ibériai-félsziget déli csücskén lévő, az Egyesült Királysághoz tartozó Gibraltár egyetlen repülőtere, amelynek az a különlegessége, hogy a fel- és leszálló pálya keresztezi a város főútját. Azaz minden érkező és felszálló repülőnél megállítják a forgalmat. A világ harmadik legveszélyesebb légikikötője, hiszen nemcsak a gyakori köd nehezíti a pilóták munkáját, hanem a környező hegyek okozta kiszámíthatatlan irányból érkező légörvények is.

Saba reptér, Holland Karib-térség

youtu.be

SABA landing & take off, 3 augustus 2012 1080p HD!

Ez a legkeskenyebb és legrövidebb kifutópálya, sok ide érkező kisgép kötött ki az óceánban, mert nem tudtak eléggé lefékezni landoláskor. A kifutója mindössze 400 méter hosszú, úgyhogy csak nagyon tapasztalt pilóták szállhatnak itt le és kizárólag kisgéppel. A sziget egyébként 15 perces repülőútra van a fent említett Szent Márton-szigettől.

Congonhas reptér, Sao Paulo

youtu.be

Landing in São Paulo city, Congonhas airport. Flying low over skyscrapers.

A Congonhas reptér különlegessége, hogy a világ egyik legnagyobb lakosú városának, São Paulónak a sűrűn lakott részén épült (van még 3 repülőtér a városban), így amikor megérkezik az utas a város fölé, szinte úgy érzi, hogy akár meg is érinthetné az egyik fehér felhőkarcoló tetejét. A leszállópályán már nagyon sok baleset volt, mert rettentően csúszós. A repülőtér 12 milliós forgalmat bonyolít évente, ezzel Brazília második legforgalmasabb légikikötője, és főleg az országon belüli légi utazást szolgálja ki.

AMI MÉG ÉRDEKELHET