10 tipp, ami kezdő lakóautósként jól fog jönni

Olyan kalandorok adnak tanácsot, akik évek óta lakókocsiban élnek.

Fotó: Unsplash

Már adtunk ötleteket, hogy milyen hibákat ne kövessünk el kezdő kempingezőként, segítettünk abban is, mi alapján válasszunk lakókocsit. Most a tapasztalt utazók is elmondják, mit kell beszereznünk, hogy ez a létforma vagy utazási műfaj minél komfortosabb legyen.

Lakóautóban utazni olyan, mintha folyamatosan egy iskolai táborban lennénk, csodás érzés, hogy állandóan a természet közelében lehetünk. Persze le kell mondani néhány komfortról mint a tágas tér, a fürdőkád vagy a nagy konyha. Még a szinte nomád utazóknak is vannak kényelmi igényei, amelyek sok megtett kilométer, több hónap autózás után derülnek ki. Az ilyen tapasztalatokat megspórolhatjuk magunknak, ha a lakókocsiban élőkre hagyatkozunk.

1. Érdemes jó minőségű, tartós ruhákba invesztálni

Fontos, hogy amiből lehet, kombinált verziót válasszunk, átalakítható, több funkciós túra- vagy sportruházatot vásároljunk. Például kivehető béléses széldzsekit, levehető szárú nadrágot, lecipzározható ujjú kabátot, amiből 1 perc alatt mellényt varázsolhatunk. Fontos az is, hogy vízlepergető ruháink is legyenek, amelyeket elég szivaccsal lemosni, és jól szellőző, természetes anyagú vagy éppen technikai öltözetből is sokféle legyen a kompakt ruhatárunkban, hogy ne kelljen mindent 1 óra hordás után mosni. Inkább drágább, de minőségi ruhákat vegyünk, amelyek nem lyukadnak, foszlanak könnyen, ultra könnyűek. Legyen pár drága, de jolly joker ruhánk. Jó döntés, ha SPF-védelemmel ellátott pólókat, kalapot, sapkát, meleg pulcsinak pedig merinó gyapjút választunk, mert gyorsan szárad és nem kell minden hordás után mosni.

2. Az extra tárolók mindig jól jönnek

A tetőcsomagtartóban minden extra holmi elfér, ami nem kell a napi használathoz, de azért nem indulnánk nagyobb útra nélkülük: ilyen lehet egy roller, amivel jó várost nézni vagy egy kemping grillsütő, ami csak jó időben kerül elő, de jó lehet a tartalék ágyneműnek, tisztítószereknek, tüzifának – így a lakótérben csak olyan dolgok maradnak, amiket aktuálisan vagy minden nap használunk. A tetőcsomagtartók nem túlságosan biztonságos műanyag doboznak tűnnek, de a legtöbbön profi zár van, amit egyáltalán nem könnyű feltörni.

3. Profi hátizsák

Fotó: Unsplash

Egy lakóautós utazást mindig összekötünk túrával, sporttal, strandolással vagy városnézéssel. Fektessünk be egy nagyon jó hátizsákba, amin jó a súlyelosztás és persze legyen minél jobban kombinálható. A közepes méretű zsákok a legjobbak, amiket lehet bővíteni, valamint rengeteg rajta a plusz rácsatolási lehetőség, pánt (a csipő- és mellkaspánt segít jól eloszlatni a súlyt a törzsünkön), zseb és tok, és persze az is plusz pont, ha a táskához jár esővédő. Azért érdemes jól megválasztani a zsákot, mert nem tudhatjuk, milyen helyen tudunk majd leparkolni a lakóautóval. Ha nem tűnik elég biztonságosnak a parkoló, akkor a legértékesebb, legfontosabb dolgokat magunkkal kell mindig vinni – tehát gondoljuk végig, ha laptoppal, ekönyv-olvasóval, kamerával és hasonló, kicsit nehezebb cuccokkal mégyünk várost nézni, akkor milyen táska lenne az ideális.

4. Mini konyha, mini felszerelés

Evőeszközt, tányérokat, poharakat edényeket egyáltalán nem biztos, hogy kell vennünk, mert a bérelt lakókocsikhoz jár, ez alapfelszereltség. Ha viszont saját autót kell felszerelnünk, akkor könnyen elmosható, többfunkciós eszközökkel szereljük fel a mini konyhánkat. Jó szolgálatot tesznek a titán fogazott kanalak (angolul spork, azaz kanálvilla), amely piknikezéshez is jó. A titán könnyen tisztítható és tartós, egy életre szól. Lapos tányérral például ne vesződjünk, azokat cseréljük kicsebb, ölbe vehető tálcákra vagy deszkákra (amin vágni is lehet), tányérból széles és mély verziókat vásároljunk, ezekből nehezebben lötybölődik ki az étel és ölbe véve is lehet belőle enni, ha nincs asztal.

5. Kevés lábos

Fotó: Getty Images

Muszáj lecsökkenteni a főzőedények számát, úgyis főleg olyan ételeket fogunk enni, amelyek egy edényben elkészíthetőek. Egy mély vas- vagy teflonserpenyő, aminek van fedője van, mindenhez jó. Levest, tésztaszószt és akár tojásrántottát is tudunk benne készíteni, de spagettifőzésre is alkalmas. Ne válasszunk túl nagy átmérőjű edényt, mert nehéz lesz elmosni a kis mosogatóban, ahol még kézzel kell szivattyúzni a vizet is a mosogatáshoz. Kettő ilyen edény bőven elég egy lakóautóba.

6. Esőszabály

A kempingezők legfontosabb szabálya, hogy eső mindig lehet, akkor is, ha nem jósolnak esőt, a nyár legszárazabb napjaiban vagyunk és 36 fok van. Ha lakóautóban szállunk meg, akkor minden sétára vigyünk magunkkal esőkabátot vagy -köpenyt, mert elázva nagyon kellemetlen beszállni az autóba, mindent összevizezünk és áporodott szag, nedvesség lesz odabent, akár napokig is. Ezen kívül szerezzünk be csősálat, azaz buffot, ami nyáron elvezeti az izzadtságot a nyakunkról (közben véd a leégéstől), hidegben meg melegít, amolyan multifunkciónális sál-fejfedő.

7. Többféle lámpa

A lakóautó belsejében vezessünk végig LED fényszalagot vagy valami tompa fényű égősort, ami ad elég benti fényt, hangulatos, de nem túl erős. (Nyári hónapokban vonzza a bogarakat, akkor kapcsoljuk ki.) Szerezzünk be több elemlámpát, lehetőleg a legyeszerűbb AAA elemmel működőt, mert ahhoz a legeldugottabb kisboltból, benzinkútról is lehet szerezni elemet. Vegyünk néhány hordozható napelemes lámpát is, amelyek mindig feltöltődnek maguktól napközben.

8. Teli tartály, nyugodt utazás

Nagy 5-10 literes tartályokkal induljunk útnak és mindig töltsük fel teljesen azokat. Alapszabály, hogy ezeknek mindig tele kell lennie, enélkül minden kényelmünknek annyi, ugyanis víz mindenhez kell, és nem mindenhol elérhető. A legtöbb lakóautóhoz gyárilag tartozik két tartály, egyikben van a tiszta víz mosdáshoz, mosogatáshoz, ezekhez szivattyú vagy elektromos csap csatlakozik (fehér tartály), és van egy szennyvizes tartály (szürke), amibe elvezetődik a használt víz. Soha ne vigyünk fölöslegesen szennyvizet, minden adandó alkalommal ürítsük, ahol engedélyezett, főleg, ha vécé (barna tartály) is van az autóban, semmiképp ne várjuk, meg, hogy tele legyen. Kempingekben nagyon figyeljünk arra, honnan veszünk tiszta vizet, mert sokan ott mossák el a csapnál a koszos tartályaikat, ami fertőzésveszélyes. A fő tartályon kívül mindig legyen pár teli tiszta vizes kannánk is.

9. Dupla-tripla power bank

Fotó: Unsplash

Ha a kütyünket a nem járó motorú autóban töltjük, akkor a kocsi akksiját merítjük. Hogy ne bebikázás legyen egy kempingtúra csúcsélménye, érdemes extra akkumulátorokat, nagy erejű power bankeket beszerezni, így biztosan mindig fel lesz töltve a telefonunk, okosóránk, tabletünk.

10. Oldschool GPS

Minen túra előtt töltsünk le offline térképeket és vegyünk papírtérképeket, atlaszokat is, ezeket mindenhova vigyük magunkkal, mindegy, hogy horgászunk, hegyet mászunk vagy várost nézünk. A Google Maps szuper, amikor van hálózat és a telefonunk sem merül le, de ha sűrű erdőbe megyünk vagy elhagyatottabb helyekre, ott nagy valószínűséggel nem lesz hálózat, hogy telefonnal tájékozódjunk.